Hogyan nyaraljunk otthon? Apró nyári örömök

A forró város kiürült, a gyerekek táboroznak, a barátok nyaralnak. Lassú nappalok és csendes éjszakák váltják egymást. A nyári időszak sokak számára hoz utazást és nyaralást, de ha számunkra éppen – még – nem érkezett el a pihenés ideje, akkor is találhatunk kikapcsoló, lazító, örömteli pillanatokat a hosszú nappalokban elnyújtózva és lelassulva.

hogyan-nyaraljunk-otthon-apro-nyari-oromok

A reggel már fényekkel vár. Amikor felébredünk, a reggeli kávé mellett gyönyörködhetünk az otthonunk különleges fényeiben. Mennyire más ez, mint télen! Melyik a legkedvesebb sarok az otthonodban? Még nincsen? Itt az alkalom, hogy megkeresd és berendezd!

Aki otthon dolgozik, annak a nyári munka talán kicsit lazább, több mozgásteret enged, hiszen a munkáját akár a kertben vagy az erkélyen is elvégezheti. Teremthet külön helyszíneket a lakásban munkára, olvasásra, játékra, lazításra. Akit reggelente az iroda vár, az is beiktathat a napjába öt-tíz percnyi kinti sétát, napfényfürdőt, mindfulnesst. Leszállhatunk egy megállóval előbb, használhatjuk az irodaház kertjét – sok helyen vannak erre elkülönített rekreációs sarkok –, este pedig sétálhatunk egyet a belvárosban.

A munkanapok estéinek különös ünnepi hangulatot adhat a teraszon vagy az erkélyen való szemlélődés, az esti tücsökciripelés hallgatása. Akár lakásban, akár kertes házban élünk, megteremthetjük a “nyaralós hangulatot” egy-egy évközben nem használt tárggyal vagy bútorral. Belemerülni a gyerekpancsolóba vagy a hűvös fürdőkádba, hintaágyban aludni (akár a lakásban), növényekkel körbevenni magunkat, a karácsonyi égősort kiakasztani a teraszra vagy a nagyszobába, vagy csak lecserélni az ágytakarót, mind hozzásegítenek, hogy “kicsit más” legyen a környezetünk és azt sugallja: szabad megállni és pihenni.

Ki a szabadba!

A természet tündököl, a világ élénk színekkel teli, a hajnali fű harmatos, az esti utcák illatosak. A nyár arra való, hogy kint legyünk, lelassuljunk és minden sejtünkkel átéljük, milyen csodálatosan összetett és ragyogó a világunk.

Vár minket az erdő, a folyópartok, a mezők este és reggel. A kertünkben ugyan mindig akad munka, de a gyomlálás vagy locsolás időszakát fogadhatjuk örömmel is, nem csak kényszerként.  Piknikezzünk a természetben, biciklizzünk, túrázzunk, evezzünk, ússzunk minél többet és minél többekkel!

Csatangolás a sárga köves úton

Nem kell rossz időtől tartanunk, ezért a szabadidőnkben csatangoljunk minél többet! Sétálhatunk a környékünkön, felfedezhetjük a közvetlen környezetünk kincseit: a szomszéd kertjét vagy a közeli játszóteret. Elindulhatunk geoládát keresni vagy részt vehetünk helyi kihívásokban, felkereshetjük gyerekkorunk helyszíneit, vagy választhatunk különleges időpontot (hajnalt vagy éjjelt) arra, hogy élményszerű legyen az egyébként mindennapi helyszínek bejárása.

A sárga köves út mindig hazavezet, de nem mindegy, honnan érkezünk és milyen töltöttséggel. Itt a lehetőség, hogy kalandozzunk, eddig ismeretlen helyeket látogassunk meg, keressük fel az ország nevezetes vagy kevésbé nevezetes helyeit. Fedezzük fel a barlangokat vagy a fürdőket, keressünk izgalmas kilátókat, várakat, múzeumokat vagy koncerteket!

Ízek és szerelmek

A nyár bővelkedik ízekben és illatokban. Tegyük ünneppé a rutinszerű étkezéseket! Egy szépen terített asztal, egy különlegesebb étel is adhat annyi örömöt, mint egy Michelin-csillagos étterem. Keressünk recepteket hűsítő italokhoz, turmixokhoz, rágcsáljunk különféle salátákat, kortyoljunk jeges finomságokat és kényeztessük magunkat hideg édességekkel!

Egy befőzés is lehet öröm! Eltenni a nyár ízeit önbizalommal töltheti el a gondoskodó lelkűeket. Ha pedig szívesen kísérletezgetünk, fermentálhatunk, készíthetünk kovászos uborkát, eltehetünk télire lecsót, lekvárt, kompótot, készíthetünk száraztésztát.

Kapcsolódjunk!

Sokan vagyunk, akiket a nyár akkor tölt igazán, ha minél több számunkra kedves emberrel töltjük meg. Legyen az a régen látott, külföldről hazalátogató legjobb barátnőnk vagy a szomszéd anyuka-apuka, akivel közösen gyomlálunk egy kicsit, az emberi kapcsolataink hálójában biztonságban és örömmel ringatózhatunk a nyár lazább keretei között.

Itt az idő nagy családi vacsorák, baráti grillezések, közös strandolások szervezésére, de ha erre éppen nincsen erőforrásunk, az estéket egy pohár bor mellett beszélgetve is tölthetjük a párunkkal vagy a felnőtt gyermekeinkkel.

Iskolás gyerekeink íróasztala éppen jó terep arra, hogy végre beköltözzön rá az 1000 darabos kirakó, amelyre karácsony óta ácsingózunk. Napi 10-15 perc minket is kikapcsol és a gyerekünkkel való kapcsolatot is mélyítheti.

Mentális nyaralás

A csendes hajnali vagy a kabócahangos esték magányában meglelhetjük az örömöt a bensőnkkel való találkozásban is. Itt a lehetőség, hogy rendszeressé tegyük az imaéletünket vagy a bibliaolvasási szokásainkat. Elkezdhetünk naplót írni, vagy csak levelet önmagunknak, színezhetünk vagy gyűjthetjük a hálavirágainkat. Nekiülhetünk a vágyott regényeknek és írhatunk saját műveket.

Ha pedig leszáll az est, csendes beszélgetésekben vagy szemlélődésben lassíthatjuk le az elménk zakatolását, hálát adva azért, hogy békességben, biztonságban, örömökben gazdag napot zárhatunk.

A mentális jóllétünk nem azon múlik elsősorban, hogy milyen nehézségekkel kellett a múltban vagy most megbirkóznunk. Sokkal inkább azon, milyen erőforrásaink vannak ahhoz, hogy a nehézségeinket kezeljük. A nyári fények, illatok, ízek, érzetek, hangok olyan ajándékok, amelyeket eltehetünk magunk számára a borongósabb napokra. Ha pedig szokást formálunk abból, hogy mindezeket nyitottan befogadjuk, az ősz és a tél adományai is megerősítenek majd bennünket.

• megosztas-feliratkozas-tamogatas
  • Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!