Tekinthető-e valódi művészeti alkotásnak egy mesterséges intelligencia által kreált „festmény”? Miről ismerhető föl egy nem valódi fénykép? Miért tűnik kényelmesebb útnak az ilyen tartalmak használata manapság? Vitaindító ...
Karácsonyi szokások Oroszországban és Szerbiában
Számos ortodox egyházi közösség üli január 6-án karácsony előnapját, és január 7-én a karácsonyt. Szerbiából és Oroszországból két fiatal vall arról, hogyan zajlanak náluk az ünnepek.
Néhány ortodox egyház továbbra is a julián naptárt használja, így január 7-én ünneplik karácsonyt. Amint a Gergely-naptárt használó egyházakban, itt is épp 9 hónappal az angyali üdvözletről való megemlékezés után, amit a mi március 25-i Gyümölcsoltó Boldogasszonyunknak megfelelően ezekben az egyházakban, országokban április 7-én tartanak. Karácsony ünneplését egy 40 napos böjti időszak előzi meg, mely november 28-án kezdődik.
„Történelmi okokból – meséli Szergej Jarcev, a Fokoláre Mozgalom moszkvai származású ortodox tagja –, az 1917-es forradalomtól a 90-es évekig nem lehetett Oroszországban a karácsonyt megünnepelni. Helyette bevezették az újévet, a faünnepet és a Gyed Marózt (Дед Мороз – Fagy apó).
Magam is csak akkor hallottam először a karácsonyról és magáról a megváltás művéről, mikor megismertem a Fokoláre Mozgalmat. Akkor még nem voltam megkeresztelve, úgyhogy a mozgalommal való találkozásom egybeesett az Istennel való találkozással. A karácsony előnapján – oroszul: Szocselnyik – a legszigorúbb a böjt. Ezt szerényen ünnepeljük meg. Amíg meg nem jelenik az első csillag az éjszakai égbolton, semmit nem lehet fogyasztani, csak vizet és úgy nevezett szocsivót (ebből jön a szocselnyik szó), ami búzával, hajdinával vagy rozzsal főtt kása, mézzel és dióval, mogyoróval keverve. A böjt végét azzal jelezzük, hogy elénekeljük a karácsonyi himnuszt, és meggyújtunk egy gyertyát, ami a betlehemi csillagot jelképezi”.
Szintén orosz származású Nyina Vjaszovetszkaja orvos, de mivel, mint mondja, szülőhazáját illetően ő is Szergejhez hasonló tapasztalatokról tud beszámolni, most az immár 11 éve neki otthont adó Szerbia karácsonyi szokásairól mesél:
„Szerbiában viszont sok hagyomány, egyedi rituálék élnek tovább. Ezek részben a keresztény kultúrába, részben pogány szokásokba gyökereznek. A karácsonyt megelőző 3 vasárnapot a gyerekeknek, majd az anyáknak, végül az apáknak szentelik, akiket megkötöznek, és szimbolikus „váltságdíj” ellenében engednek szabadon. Karácsony előnapját, január 6-át szerbül badnji dannak nevezik. A badnjak egy levelekkel teli fiatal tölgyfaág. A hagyomány szerint a család legidősebb tagjai hajnalban kimennek az erdőbe, és búzaszemeket visznek magukkal.
(oldeuropeanculture.blogspot.com)
Kiválasztanak egy badnjakot, mintha egy személy lenne, jó reggelt-tel köszöntik, és minden jót kívánnak neki. Ezután kelet felé fordulva megszórják búzamaggal, és levágják, majd hazaviszik, és a ház előtt hagyják. Szalmát is készítenek mellé, amely egyrészt Jézus befogadását szimbolizálja, másrészt a kenyérre és a búzára utal, melyek ősi pogány szimbólumként az emberiség fenntartására emlékeztetnek. Este beviszik a szalmát a lakásba, és az ünnepi ebéd asztala alá teszik. Közé kevernek diót, édességeket a gyerekeknek, A tölgyfaágat a kályha mellé teszik, majd az előesti rituálé fő elemeként ezt a badnjakot a kályha tüzébe dobják. A hagyomány keresztény magyarázatában ez azt a tüzet jelképezi, amit a betlehemi barlangistállónál raktak a pásztorok, hogy a Kisded és családja bemelegedjen. Maga a badnjak a keresztet is jelképezi, amire Krisztust fel fogják feszíteni, az általa táplált tűz melege pedig az emberi nem üdvösségének szimbóluma. Napjainkban a városlakók általában a parasztoktól veszik meg a faágat, hazaviszik, majd szenteste a templom előtt gyújtott tűzre dobják az esti szertartás keretében, énekek és imák kíséretében. Ez számomra egyedülálló és emlékezetes rítus.”
A belgrádi Szent Száva templomnál szerb ortodox pap január 6-án, Szenteste tűzbe dobja a badnjak-ot. (wikipedia.org)
„A karácsony napja – folytatja Nyina – igazából január 7. A szerb ortodoxok így kívánnak egymásnak boldog karácsonyt: Hristos se rodi! (Krisztus megszületett), amire a Vaistinu se rodi! (valóban megszületett) formulával kell válaszolni. Az ünnepi szent liturgiát éjfélkor vagy hajnalban tartják. Karácsony napjának egyik legfontosabb része a reggeli, melynek megkezdése előtt egy fiatal fiú vagy kisfiú a badnjak előző napról megmaradt felső részét is beviszi a házba, rádobja a tűzre, és annyi kívánságot fogalmaz meg, ahány szikrát vet a tűz. A karácsonyi ebéd is tradicionális: olyan fogásokból áll, ami az évnek csak ezen a napján kerül asztalra. Ilyenek a karácsonyi malacsült (egy egész malacból), és a diós-mézes, rétestészta alapú csesztica, melybe szerencsepénz van elrejtve.”
„A hagyomány újraéledése ellenére Oroszországban sokak számára továbbra sem létezik a karácsony. – tér vissza az oroszországi helyzetre Szergej – Gyakorlatilag teljesen »kilakoltatták« Jézust az életükből. Ehhez a nyugatról a kommunizmus bukásakor berobbant fogyasztói társadalom is hozzájárult.
Ezért teszünk olyan sokat nap mint nap azért, hogy minél többen rátalálhassanak erre a Kisdedre, akinek a születését a napokban ünnepeljük. Úgy próbálunk élni, hogy láthassák közöttünk élni a kölcsönös szeretetünk által (Mt 18,20).
Az a jókívánságom erre a karácsonyra, hogy mi keresztények legyünk képesek Jézust adni a világnak az evangéliumi szeretet által, és így elvigyük Őt az emberek közé.”
Boldog Karácsonyt! С Рождеством! Hristos se rodi! Ezt kívánjuk mindazoknak az ortodox keresztény testvéreinknek és nővéreinknek is, akik a kopt egyházhoz, a jeruzsálemi egyházhoz, a macedón, az ukrán, a grúz egyházhoz, és néhány görögországi egyházhoz tartoznak.
És íme még néhány gondolat az ünnep és az ortodox karácsonyi ikon kapcsán, Demeter Márton tollából.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: wikipedia.org (2), oldeuropeanculture.blogspot.com (1)
Forrás: focolare.org és saját interjú