A 2022. május 16-21-ig tartó Szent István könyvhétre jelent meg Igino Giordani: A testvér című új kiadványunk. Az Istennel és a testvérrel való kapcsolatról szóló kötethez Gájer László atya írt nagyszerű előszót. Ebből közlünk ...
Chiara Lubich naplójából
Az olasz Città Nuova kiadó és a Centro Chiara Lubich idén tavasszal közösen adta ki Chiara Lubich 1964 és 1980 között született naplóit. A „Naplók 1964–1980” című könyvből az 1978-as év bejegyzéseit közöljük a testvéri szeretetről.
Arról, hogy hogyan szeressük a felebarátot
Az arsi plébánosnak van egy írása, amelyben elmagyarázza, hogyan nyilvánul meg a felebaráti iránti szeretet: mintha Pál szeretet-himnuszát visszhangozná, és arra is emlékeztet, amit a Hivatásunk a szeretet című könyvemben írtam. Ott a szeretet egyik aspektusaként azt elemeztem, mit jelent eggyé válni a felebaráttal, és ebből a szempontból logikusnak tűnt minden, amit Pál írt a szeretetről.
Ezzel a szöveggel is hasonlóképpen van, hiszen ha eggyé válunk a testvérrel, akkor szeretetünk nem lehet gőgös, sőt inkább szerény, nem uralkodik, hanem megalázkodik, kiüresíti önmagát, nem szeret arról beszélni, amit mások tesznek, mert a testvér iránti szeretet, attól a pillanattól kezdve, hogy eggyé vált a másikkal, úgy tekint a másikra mint önmagára.
Hallgassuk tehát az arsi plébános szavait:
„Azt mondjátok majd: honnan tudhatjuk, hogy megvan-e bennünk ez a szép és értékes erény (a szeretet), ami nélkül a vallásunk csak önámítás? Először is, az, akiben szeretet van, nem gőgös: nem uralkodik mások felett; soha nem halljátok tőle, hogy mások viselkedését kárhoztatja, nem szeret arról beszélni, amit mások tesznek. Az, akiben szeretet van, nem kutakodik, hogy milyen indítékból cselekszenek mások, soha nem gondolja, hogy ő jobb mint a többiek, és soha nem helyezi önmagát felebarátja felé. Épp ellenkezőleg, úgy véli, a többiek mindig helyesebben cselekszenek, mint ő maga. Nem bántódik meg, ha helyette valaki mást részesítenek előnyben; ha leértékelik, akkor is elégedett, mert úgy gondolja, még ennél is kevésbé jár neki az elismerés. Aki szeret, az igyekszik a másiknak minél kevésbé gondot okozni, mert a szeretet olyan királyi köntös, amely elrejti a testvérek hibáit és nem hagyja, hogy jobbnak higgyük magunkat a többieknél.”1
A szívből jövő szeretet
Kis Szent Teréz arról elmélkedve, Jézus hogyan szerette tanítványait, így ír: „most értem csak, hogy a tökéletes szeretet abban áll, hogy elviseljük mások hibáit, nem csodálkozunk gyengeségeiken, a legapróbb erényes tettükből is épülünk, és főleg azt értettem meg, hogy a szeretetnek nem szabad a szív mélyébe zárva maradnia: senki se gyújt lámpást – mondta Jézus, és Teréz ezt így értelmezte – azért, hogy elrejtse, hanem tartóra helyezi, hogy mindenkinek világítson, akik a házban vannak.”2
Szerintem a lámpás itt azt a szeretet jelenti, aminek nemcsak azokat kell megvilágítani, felvidítania, akik nekem kedvesek, hanem mindenkit, aki a házban van, kivétel nélkül. Ő a kolostorának nővéreire gondolt.
Teljes lényünkkel kell szeretni, nem szerethetünk félig, se szív nélkül. Jézus olyan szeretet kér, ami, ahogy Lukács mondja, „megindítja a szívet”3. Teljesen át kell adni magunkat a testvérnek és befogadni önmagunkba: eggyé válni a testvérrel: „Örüljetek az örvendezővel, sírjatok a sírókkal”4, és eggyé tenni a testvért önmagunkkal. „Én tebenned és te énbennem”5, ahogy a szentháromságos kapcsolatban.
Mi a szeretet?
Hogyan szeressük a testvért? Az Úr azt kéri, hogy úgy szeressük, ahogy Ő szeretett és ezért adja nekünk azt a szeretetet, amivel ez lehetséges. Tulajdonképpen Isten az, aki szeret bennünk az irgalom által. Ezt az erényt a következők jellemzik: elsőként szeret, ahogy Isten elsőként szeretett, érdek nélkül szeret, mindenkit szeret, mérték nélkül szeret.
A szeretet által kérhet Pál embernek lehetetlent a keresztényektől: „Kövessétek tehát, mint kedvelt gyermekek, Isten példáját”6. Isten szeretete Jézusban vált láthatóvá, különösen pedig a megfeszített Jézusban. A szeretet tehát az, ami kész életét adni a másik emberért.
Jézus azonban halála előtt azt mondta: „Ha a búzaszem földbe hull…”7 ezért a természetfeletti szeretet önmagában hordozza a veszítés erényét, hogy nyerhessen. Mi szenvedésünkkel helyet készítünk Istennek magunk között és Istennek a többiekben. Így a többiekben Isten megszülőivé válhatunk, Isten szentségévé a többiek számára.
Hogyan nyilvánul meg a szeretet?
Azt írja Szent Pál, hogy a szeretet épít8, ami azt jelenti, hogy a keresztény szeretettel a keresztény közösséget építjük és ez a Mozgalom születésének a tapasztalata is: elszigetelt tagokból váltunk közösséggé. Nyilvánvaló, hogy a keresztény szeretet működött a fokolarinákban. És ezt kell folytatnunk bárkivel és mindenkivel: meg kell, hogy legyen bennünk a „tökéletesség köteléke”9, vagyis az igazi szeretet, ami összetartja a test tagjait: az egyházat.
És hogy a „szeretet ne hagyjon alább”10, ezért már most azt a szeretetet éljük, ami az új eget és az új földet jellemezni fogja.
A szeretettel mindig tartozunk a felebarátnak11. Szent Pál mondja, hogy a felebaráti szeretettel mindig adósok vagyunk. Soha nem merítjük ki. Soha nem mondhatjuk azt, hogy elég.
Hogyan nyilvánul meg a szeretet?
A szeretetet nem lehet standardizálni, természetéből fakadóan újonnan kell kitalálni. A szeretetre nem lehet előkészülni. A szeretet spontán és a Szentlélek hangját kell követnie, hiszen Ő önti a szeretetet a szívünkbe. Azt mondja Pál: „Hagyjátok, hogy a Szentlélek vezessen titeket”12.
Ha pedig egy felebarátunk rosszat tesz velünk, nem válaszolhatunk a rosszra rosszal, hanem „jóval kell legyőzni a rosszat.”13
Különösen is azokkal kell jót tennünk, akikkel közös a hitünk14, nem azért mert a többieket kevésbé kell szeretnünk, hanem azért mert testvéreinket szeretve ez a szeretet hitre vezeti a többieket is.15
1Vianney Szent János. Il curato d’Ars: Sermoni, in Scritti scielti ( a cura di G. Rossé), Cittá Nuova, Roma, 1975, 1988, p. 117.
2Önéletrajz, C, 12.
3Vö. Lk 10,33
4Vö. Rm 12,15
5Vö. Jn 17,21
6Ef 5, 1
7Vö. Jn 12, 24
8Vö. 1Kor 8, 2
9Vö. 1Kol 3,14
10Vö. 1 Kor 13, 8
11Vö. Róm 13, 8
12Vö. Gal 5, 16
13Vö. Rm, 12, 21
14Vö. Gal 6, 10
15Vö. Jn 13, 35; 17, 21
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: Loppiano.it; pexels.com
Forrás: Chiara Lubich: Diario 1964-1980. (Fabio Ciardi szerk.), Città Nuova, 2023. 602-606.o.
Fordította: Paksy Eszter