Az élet igéje júniusban arra hív minket, hogy ne tartsuk meg magunknak az Istentől kapott magot, hanem vessük el széles körben és bizalommal higgyük, hogy ki is kel majd!
Szinódus és az egység lelkisége
Kölcsönös szeretet, meghallgatás, a szeretet művészete. A szinódusi folyamat nem ért véget: folytatódik a közelgő 14. szinódusi gyűlésen a püspökök és más résztvevők által , míg mi, laikusok és klerikusok tovább alakítjuk együtt az egyház sejtjeinek építésével, a szinodalitás szellemében.
2023. október 4-től 29-ig kerül sor a szinódusi folyamat záró akkordjára, a püspökök gyűlésére, melynek Munkadokumentuma már júniusban elkészült, és számos nyelven olvasható. Augusztus 26-án Ferenc pápa az „È giornalismo” újságírói díj átvétele alkalmával kéréssel fordult az őt hallgatókhoz – úgy érezzük, hozzánk is: „alig több mint egy hónap múlva püspökök és világiak a világ minden tájáról találkozni fognak itt, Rómában: szinódust tartanak a szinodalitásról: együtt hallgatni egymást, együtt megkülönböztetni, együtt imádkozni… Merészelek segítséget kérni tőletek, az újságírás mestereitől: segítsetek nekem, és a valóságnak megfelelően számoljatok be erről a folyamatról”.
Tehát nem magáról az eseményről, hanem a szinódusi folyamatról adni néhány csemegét. Az elkövetkező hetekben néhány cikkel az Új Város is szeretne a rá jellemző lelkiséggel és értékrenddel válaszolni a pápa kérésére. Az eheti írásban részleteket közlünk Margaret Karramnak, a Fokoláre Mozgalom elnökének még a szinódusi folyamat kezdetén, 2021 októberében a mozgalom felelőseinek nemzetközi találkozóján tartott beszédéből.
***
Ferenc pápa egy új szinodális utat hirdetett meg a püspöki szinódus XVI. rendes üléséhez. Ez azt jelenti, hogy meg kell nyílni a párbeszédre, és vissza kell térni minden szinten a testvéri kapcsolatokhoz…
Az előkészítő dokumentumot olvasva arra gondoltam, hogy valóban megszólítanak bennünket a világ mai sebei: gyász, egyenlőtlenség, üldöztetések, szenvedések. Az Egyház szeretne helytállni ezekben a törésekben úgy, hogy „meg akarja hallani a szegények kiáltását”. Nagy öröm volt felfedezni, mennyire összhangban van a nagygyűlésünk záródokumentumával, amely az elhagyott Jézus ezerféle arcáról ír, melyekkel a világ minden szegletében találkozhatunk! Egyre nyilvánvalóbb tehát, hogy ott rejlik a kegyelem ebben a sürgető meghívásban, hogy nyíljunk meg a szinodalitás előtt, és ez legyen az Egyház új életstílusa. Arra gondoltam, hogy komolyan kellene vennünk ezt a meghívást, és gyakorlatra váltani nekünk, akik az egység karizmáját kaptuk…!
Nagy hatással volt rám egy megállapítás az előkészítő dokumentum elején, ami ébredésre hív. Így szól: „Ahhoz, hogy együtt tudjunk haladni, fontos, hogy engedjük, hogy a Szentlélek valóban szinodális mentalitásra neveljen bennünket, és bátran és szabadon belépjünk a megtérés folyamatának közepébe”. Ez felhívás arra, hogy „felfedezzük a szinodális Egyház arculatát és formáját”, melyben „mindenkinek van mit tanulnia”. Így folytatódik a dokumentum: „A hívő népnek, a püspöki kollégiumnak, Róma püspökének meg kell hallgatnunk egymást; és mindnyájan hallgatni a Szentlelket, az ’igazság Lelkét’ (Jn 14,17), hogy megismerjük, amit Ő ’mond az Egyházaknak’ (Jel 2,7).”[1]
Megdöbbentett ez az annyira világos, a Szentírásra épülő meglátás, mely rámutat az igazi kapcsolatteremtésre, hogy teret tudjunk engedni a Szentléleknek abban a látásmódban, mely bevonja a népet és a hierarchiát egyaránt, természetesen megtérést és folytonos éberséget igényel, és természetéből fakadóan megnyílik a párbeszédre és az ökumenizmus útjára.
A Fokoláre Mozgalom mai tapasztalata
Hogyan valósul meg ez a folyamat a Mozgalomban?
Az iránytűt a statútumainkban találjuk, annak előfeltételében, mely így szól:
»A folyamatos kölcsönös szeretet – amely lehetővé teszi az egységet, és Jézus jelenlétét hozza a közösségbe – a Mária Művéhez tartozók életének alapja, életük minden vonatkozásában: ez a szabályok szabálya, minden további szabály előfeltétele«.
Tehát, a folyamatos kölcsönös szeretet kell legyen a szinodalitásunk stílusa ahhoz, hogy eljussunk az egyetértésre. Ferenc pápa erre buzdított minket, amikor február 6-án a Vatikánban fogadta Mária Műve általános nagygyűlésének résztvevőit. Többek között azt mondta: »A Mozgalmon belüli kapcsolatokat illetően arra biztatlak benneteket, hogy egyre jobban éljétek meg a szinodalitást, hogy a Mű minden tagja, aki ugyanannak a karizmának a hordozója, egyformán felelőse és részese legyen Mária Műve életének és speciális céljainak«.
Egy másik sajátosság, mely beleoltódik a mindenki, mindenféle életkorú emberek felé nyitott „Mozgalom” természetébe, a férfi–női kapcsolat. Mivel a Mű a köztünk lévő Jézus jelenlétére épül, vezetése minden szinten egy nőre és egy férfira, mint társfelelősökre van rábízva. Az elnöknek, aki a statútum szerint mindig nő marad, mindig egy férfi társfelelős lesz a munkatársa abban, hogy be tudja tölteni a Mű egységének biztosításához betöltött szerepét. Ez is a szinodalitás folytonos, gyümölcsöző iskolája.
Támpontok a a szinodális folyamat megvalósításához
Szeretnék most megemlíteni néhány olyan támpontot, melyek a tapasztalatunkból fakadnak, és lényegesnek tűnnek a szinodális folyamat megvalósításához. Tisztában vagyok vele, hogy ezek továbbra is kihívások maradnak, és rávezetnek minket, hogy amikor hibázunk, őszintén bocsánatot kérjünk és újrakezdjünk. Ezek a támpontok a következők:
– A kölcsönös szeretet szövetsége, melyet a döntések minden folyamatában megújítunk és alapnak tekintünk, odaadást jelent abban, hogy kész legyünk úgy szeretni egymást, ahogy Jézus szeretett bennünket. Ez megnyit minket a jószándékra, hogy értékelni tudjuk a másik pozitív tulajdonságait, megnyit a bizalom kultúrájára és a családi lelkületre.
– Tudjunk meghallgatni, úgy tekinteni a másikra, hogy »tanulhatunk tőle«, mert valóban van mit tanulnunk, ha hisszük, hogy Isten a másikat ajándéknak teremtette számomra, ahogy én is ajándék vagyok az ő számára.
– Mindenkit szeressünk. Elsőként szeressünk. Úgy szeressünk, mint önmagunkat. Váljunk eggyé a másikkal. Ez a kifejezés Szent Páltól való (vö. 1Kor 9,22). Jelentéssel és konkrétsággal teli hozzáállásról szól, mert magában foglalja, hogy adjunk teret a másiknak, értsük meg a látásmódját, és a kulturális valóságát. Olyan közeledést jelent a kapcsolatokban, mely megkönnyíti a közösségi döntést.
Egy következő támpont:
– Beszéljünk tisztelettel, ugyanakkor őszintén és világosan. Mert mindent meg lehet osztani parrésziával, úgy, hogy Isten elé állunk és élőn tartjuk az új parancsolat valóságát.
Ha felidézem a nagygyűlés időszakát, érzem, hogy a népben megnyilvánuló sensus fidei kegyelme működött, a nagygyűlés kegyelme. Statútumunk a nagygyűlést az irányítás legmagasabb rendű szervének tekinti. Természetesen, a kölcsönös szeretet szövetségén és a folytonos megtérésre való nyitottságon alapult az egész. Sikerének az volt a feltétele, hogy nem adtuk fel, hanem kitartóan meghallgattuk egymást szeretettel, egészen addig, hogy megtapasztaltuk a gyümölcseit, azt az inspirációt, amiben örömmel egyetértettünk, és a köztünk jelenlévő Feltámadott jelének éreztünk…
– Egy másik kiemelkedő példa a szinodális lelkület bejárásához, melyet felkínálhatunk az Egyháznak és a világnak – és ez az, amit folyamatosan igyekszem hangsúlyozni, ismételni ma is –, hogy a családi lelkület élő legyen mindenütt, a vezetésben is, a központban és helyi szinten egyaránt. Lelkiségünk lényegi része, hogy egyetemes szinten testvéri életstílust mutassunk be a világnak. Azt is különösen szívügyemnek tekintem, hogy a „szinodalitás” tapasztalatát éljük a Mozgalom vezetésében, tehát mindent a meghallgatás légkörében vigyünk véghez, és annak a testvéri, az igazságban és szeretetben megnyilvánuló érzületnek adjunk elsőbbséget az egymás közötti kapcsolatainkban, mely megvilágítja azt a helyet, amely mindenkinek kijár.
[1] Ferenc pápa a Püspöki Szinódus 50. évfordulójára, 2015. október 17.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Forrás: Fokoláre Mozgalom
Fordította: Fekete Mária