Ferenc pápa egyik legkedvesebb témája az időskor bölcsessége. Az általa bevezetett „Idősek és nagyszülők napja” alkalmából idézünk Igino Giordani naplójából, aki lenyűgöző tisztánlátással fedezte fel önmagában az idősödésben rejlő ...
Testben élünk
Lelkiség rovatunkban ma egy látszólag nem ide illő témáról gondolkodunk: arról, hogy az ember testben él, testünk éppúgy lényegileg meghatároz minket, mint a lelkünk. Jesús Morán filozófus a koronavírus-járvány kapcsán járja körbe, mi következik keresztény hitünk számára abból a tényből, hogy testben élünk.

Olvasási idő: 3 perc
Az Ima, amelyben a betegségek helyes használatát kéri Istentől című művében a francia géniusz, Blaise Pascal összefoglalóan azt mondja, hogy az ember a betegségeivel azonosítható. A spanyol filozófus, Xavier Zubiri is hasonlóan gondolkodik, amikor megállapítja, hogy felépítése folytán „nincs olyan, hogy az embernek ne lennének betegségei”. Most, a világjárvány idején komolyan el kell gondolkoznunk ezen a kijelentésen.
Nem lennének betegségek, ha az ember nem lenne lényegét tekintve testi létező. Az ember testi mivoltának következményei a betegségek, és végső soron a halál. Tehát a test adja létezésünknek egy jellemzőjét: a módot, ahogy jelen vagyunk a valóságban, és ez határoz meg minket a többiekkel szemben. Ez adja e létezés drámáját, ugyanakkor annak felmagasztalását is, mivel a testnek köszönhetjük a földön megtapasztalható legnagyobb örömöket is. Az emberi lét egy pszichoorganikus rendszer, aminek rendeltetése, hogy lakást vegyen benne a (Szent)lélek.
A kereszténység az emberiség vallási képzetének egy olyan istenképet nyújt, amelyben az Isten egy közülünk, tehát megtestesül, testet ölt és teljesen aláveti magát ennek az új körülménynek (vö. Zsid 10,5). A Húsvét misztériumában Jézus Krisztus úgy vált meg minket, hogy közben testben szenved, és a testet alakítja át a feltámadásban. Ezenfelül egy új létformát ajándékoz nekünk: mindnyájan együtt egy test vagyunk Őbenne, vagyis az új, feltámadott minőségében. A szentségi élettel, amely ugyanakkor fizikai-lelki élet is, már mostantól beléptünk ebbe az új eszkatológikus állapotba.
Mindez új jelentést ad a betegségnek és a halálnak. Ha csak immanens szempontból nézzük, a halállal is együttjáró betegség egy olyan sakkjáték, amiben nem győzhetünk és ami létünkbe fájdalmat, sötétséget és az abszurditást hoz. Innen erednek a különböző elméletek és hiedelmek, amelyek megpróbáltak szembenézni ezzel a körülménnyel, olyan menekülőutakat kerestek, amik (végül és legfeljebb) ezt elviselhetőbbé teszik: nyugaton ez az epikureizmus és a sztoicizmus, keleten a buddhizmus.
A modern hedonizmus mentséget nyújt a külsőségekbe menekülőknek, de ez egy reményvesztett és nihilista menekülőút. A transzhumanizmus ezzel szemben az utóbbi idők legerőteljesebb kulturális és tudományos ideológiája: eszerint kívánatos, hogy radikálisan átlépjünk az emberi állapotunkon, a technológia segítségével legyőzzük a betegséget és a halált, bár ez nagyon magas költséggel jár, és kiküszöböljük a test és a lélek eltűnését (a test neurotechnológiai szerkezetekre bomlik). A test nélküli létezés ugyanakkor kapcsolatok nélküli létezés: nincs szenvedés, de nincs szeretet sem.
Az élet és létezés keresztény felfogása szerint testi mivoltunk olyannyira szent, hogy ebben a formában találkozhatunk az abszolútummal, Istennel. Jézus egy olyan létezésre hív meg minket, amelyben lelki és testi valóságunk új testet ölt, amely nem szünteti meg az egyént, hanem a másokkal és minden megteremtett dologgal való kapcsolat távlatát vetíti elénk, amely az „új ég és új föld” (Jel 21,1) idejében valósul meg a maga teljességében.
A betegség és a halál jelentése tehát megváltozik, sőt, új jelentést kapnak: többé már nem az értelmetlen elsorvadás és enyészet jelei, sokkal inkább drámai pillanatok a testi-lelki-szellemi átalakulás útján az új létezés felé, ahol az eddig nem tapasztalt kapcsolati kiteljesedés vár minket. Íme ez az ok, amiért a betegség megtapasztalása – a nem leegyszerűsítő gondolkodásban – egy lehetőség a személyes fejlődésre, valamint a másikkal való mély találkozásra az együttérzésben. Ez utóbbi nem túl divatos fogalom és moralisztikus jelentéstartalmak árnyalják, de ha helyesen értelmezzük, látjuk, mi is ez valójában: a szeretet, a hiteles kapcsolat egy aspektusa, sőt nemcsak egy aspektusa, hanem a legjelentősebb megnyilvánulása és a csúcspontja.
A szerző a Fokoláre Mozgalom társelnöke. Filozófiából szerzett diplomát, teológiából doktorált, a teológiai antropológiára és a morálteológiára szakosodott.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: pixabay
Forrás: CN 2020/5, p.70.
Fordította: Péterfi Eszter