Iskolában tanítjuk, mi kell egy boldog kapcsolathoz

Mindannyian hosszú, stabil és boldog párkapcsolatra vágyunk és sokan nem vagyunk restek ezért komolyan tenni is. Arról azonban nagyon kevés szó esik, hogy már a kapcsolat előtt, tinédzser korban is el lehet kezdeni az alapozást. Interjú a Kigyóssy házaspárral a PárTan foglalkozásokról és arról, mire van szüksége első sorban a mai kamaszoknak, gimis korosztálynak ezen a téren.

iskolaban-tanitjuk-mi-kell-egy-boldog-kapcsolathoz

Kigyóssy Örs és Kigyóssy-Bózsó Andrea (nyitókép) nem csupán a saját, hanem mások párkapcsolatáért is dolgozik a KétIgen Alapítvány számos párkapcsolat-gazdagító kezdeményezésén keresztül. A PárTan foglalkozások keretén belül középiskolai osztályokban szerveznek 90 perces, interaktív találkozókat, ahol a fiatalok szerelemről, elköteleződésről gondolkodhatnak együtt tapasztalt mentorházaspárok vezetésével.

 

 

 

 

Miért szükséges középiskolásokkal párkapcsolatokról beszélgetni?

 

A műhelyeinken sok helyzetben találkoztunk azzal, hogy a gimnazista generáció megszenvedi a szülei válásának traumáját. Ez gyakran meghatározza a bizalmukat abban, hogy érdemes-e hosszú távon párkapcsolatokban gondolkozni. A Covid még erre rátett egy lapáttal, hiszen szűkültek a személyes kapcsolódási lehetőségek.

A mostani gimisek kerülik az elutasítást és azt, hogy cringe (= kínos) helyzetekbe kerüljenek.

Minket az érintett meg igazán, hogy a mai fiatalok számára ahhoz, hogy odamenjenek valakihez, két közbenjáróra van szükség. Míg a mi gyerekkorunkban oda lehetett menni egy lányhoz, vagy szemezni vele, ma egy fiú a barátján keresztül érdeklődhet a kiszemelt lány barátnőjétől, hogy van-e esélye. Így kivédhető a nyílt elutasítás, viszont elképesztően bonyolulttá teszi a kezdeményezést.

 

Mi a személyes indíttatásotok ebben a kérdésben?

 

Hasonló életkorú gyerekeink vannak, akiknél azt látjuk, hogy kizárólag a kortársaiktól szereznek információt és mintát a kapcsolatokra. Látjuk, mekkora szüksége van ennek a korosztálynak arra, hogy felnőtt támaszt kapjanak.

Pár- és családterapeutaként a Kétigen Alapítvány keretei közt évek óta dolgozunk azon, hogy a párkapcsolat minél korábbi szakaszában tudatosodjon a párokban, hogy a kapcsolat hosszan tartó boldogságához energiabefektetésre van szükség. Számos párkapcsolat-gazdagító programot szervezünk, amelyet szakemberekkel dolgoztunk ki. A középiskolások még sokszor előtte állnak a konkrét kapcsolatnak, de nem mindegy, milyen szemlélettel lépnek bele az első kapcsolatukba.

Emellett persze a kettőnk kapcsolatának is sokat ad az, hogy többször elmondjuk a saját kapcsolatunkkal kapcsolatos gondolatainkat, értékeinket, történeteinket.

 

 

Milyen kutatásokra támaszkodtatok a program kialakításakor?

 

Vannak statisztikai kutatások, amelyek megmutatják, hogy a mai gimnazista korosztály 70%-ának nincs együtt a két szülője. Közülük egyébként körülbelül a fele úgy vélekedik, jobb is így, mert annyira pokoli volt az együttélésük. Ez egybecseng a saját felmérésünkkel, amikor a program keretei között megkérdezzük a diákokat a válás hatásairól.

A WHO ajánlásaitól kezdve számos szakirodalmi forrás utal arra, hogy miközben a diákok megkapják a szexuális felvilágosítást, a párkapcsolati téma egyszerűen nem kerül szóba. Pedig a személyes érdeklődésükben ez nagyon is elöl van: kell-e pénz hozzá, kinek jövök be, hogyan kell csajt szerezni, mi a szerelem, az intimitás jelentése. Sokszor magukkal a szavakkal sem tudnak mit kezdeni.

 

Milyen nehézségei vannak a mai gimiseknek ebben a témában?

 

Nem értik, hogy mi kell egy jól működő párkapcsolathoz. Hogyan lehet például a másikat figyelembe véve szakítani? Hogyan kezeljék az elutasítást? Ezt például sokszor nem tudják helyretenni: ez a kapcsolatról szól és nem a személyükről.

Sokszor a témák is nehéz, feszengős érzéseket okoznak, nem tudnak mit kezdeni vele.

Mi beszélünk velük az elköteleződésről, az intimitásról, a szenvedélyről, a szerelemről, a szakításról és válásról, arról, milyen fontos a tudatosság, mit jelent társnak lenni, figyelni a másikra és önmagamra is.

A szexualitás a vonatkozó törvényi szabályozás értelmében nem képezheti tárgyát egy ilyen foglalkozásnak, de a beszélgetésekből gyakran kiderül, mennyire erőteljesen jelen van az életükben és mennyire elszakadt a tartós párkapcsolattól, de gyakran még a párkapcsolathoz sem kötődik.

 

Mit történik egy PárTan foglalkozáson?

 

Ez egy dupla osztályfőnöki óra. Mi, mentorpárok, nem szakértőként vagyunk jelen, hanem a saját életünkről mesélünk: arról, hogy mi is átéltünk hasonlókat, mint ők, nekünk is voltak kínos élményeink, megtapasztalásaink. Interaktív feladatokon keresztül őket is megszólaltatjuk: kicsoportban feldolgozva témákat, esetenként online szavazással, szófelhővel, dramatikus játékokkal. Mesélünk a saját kapcsolati mintáinkról, beszélgetünk a szakításról és az elköteleződésről.

 

 

Kik számára nyitottak ezek a fogalkozások?

 

A 9–11. osztályosoknak tudnak ezek a témák sokat adni. Általában az osztályfőnök kezdeményezi vagy más iskolai programfelelős, iskolavezetők, tankerület. De szülők is megkereshetnek minket. A programot a Kétigen Alapítvány finanszírozza, a mentorpárok önkénteseink, és mivel a szexualitás nem témája, iskolai keretek között megrendezhető.

 

Átadható ez a tudás egyáltalán? Elég ez annak, aki nem hoz otthonról jó mintát?

 

Mi csak egy gondolatébresztőt indítunk el. Nem akarunk kinyilatkoztatni semmit, csupán arra hívjuk őket, hogy elgondolkozzanak rajta. Az interaktivitásban hiszünk: ha ők elmélyedhetnek ebben a témában, reflektálhatnak rá, kérdezhetnek minket. Ha hallanak arról, hogy a párkapcsolat tanulható, vannak programok, amelyek segítségével hosszútávon gondolkozhatunk egy kapcsolatban, azzal már lefektettük az alapokat.

 

Mi a következő lépcsőfok ezután?

 

Már a párkapcsolat nagyon korai szakaszában vannak programjaink fiatal felnőtteknek. Immár vannak párkeresőket célzó kezdeményezéseink is, de mindenképpen azok felé nyitunk, akik kifejezetten tartós párkapcsolatban gondolkodnak.

 

 

Van remény egyáltalán ezen a területen?

 

Mi bizakodók vagyunk. Látunk egy generációs változást. Az újabb generáció sokkal tudatosabb, nyitottabb arra, hogy ezt a témát nem spontán, hanem tudatosan kezelje: hamarabb jut eszükbe, hogy segítséget kérjenek. Sokkal többen lesznek pszichológusok is, de a többiekben is erős kíváncsiság van a lélek és a kapcsolatok működését illetően.

Mindeközben nagyon izgalmas látni, hogy a társadalom intenzív érzelmi érése is zajlik: a szüleink hallani se akartak arról, hogy ezekről a kérdésekről beszéljenek. Mi már tudatosabbak vagyunk, de a következő generáció még inkább. Nagyon éles kontúrja van annak, hogy miközben a nagyszüleink a traumáikat lábon kihordták, a gyerekeink már kisebb nehézségekkel is kérnek segítséget szakemberektől, vagy szereznek információt könyveken, képzéseken vagy akár TikTok videókon keresztül.

Ez igazán reményt keltő és motivál bennünket!

 

A program részletei megtalálhatók a KétIgen Alapítvány honlapján: https://ketigen.com/programtipusok/partan/

  • megosztas-feliratkozas-tamogatas
  • Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!

Fotó: nyitókép: a Kigyóssy-házaspár albumából; belül: KétIgen Alapítvány

Legújabb könyveink: