A gondolatok jönnek-mennek, hiába szeretnénk nekik gátat szabni. Sőt, ha nem szeretnénk egy rózsaszín elefántra gondolni, akkor biztos, hogy arra fogunk. Gondolataink nagyon sokfélék, mint ahogy mi is különböző személyiségek ...
Milyen a jó nyári szünet? Egy tanítónőt kérdeztünk
Eljött hát a várva várt nyári szünet. Június 15-én minden iskolában kicsengettek, és most két és fél hónap pihenés vár a nebulókra. A szülőkre pedig a szervezés gondja: hol és mivel töltse el a gyerek ezt a hosszú időt. Hogy segítsünk a tervezésben, egy általános iskolai tanítónőt kérdeztünk, hogy tapasztalatai szerint mire is van leginkább szüksége egy kisiskolásnak a szünidőben.
Cravero Ágnes mintegy 30 éven át volt alsó tagozatos tanító, nyugdíjazása óta pedig fejlesztőpedagógusként egyéni foglalkozásokat tart. Maga is gyakorló szülő és nagyszülő.
Tapasztalataid alapján mire van szükségük leginkább a kisiskolásoknak a fárasztó tanév után?
Először is jó lenne más napirendet kialakítani, mint a tanítási időszakban. Felvenni egy nyugodtabb életritmust, amikor nem kell mindent időre elkészíteni, több idő juthat alvásra, beszélgetésre, mozgásra. Aztán a másik, ami különösen fontos a kisiskolásoknak, hiszen év közben az időhiány miatt nem mindig valósítható meg, hogy amit csak lehet, csináljunk közösen. Vonjuk be a gyerekeket a mindennapi ház körüli teendőkbe, nem baj, ha hosszabb ideig tart, csináljunk kedvet a közös főzéshez, sütemény sütéshez. Ha kertes házban laknak vagy legalább van egy erkély néhány balkonládával, akkor kertészkedni is lehet. Adjunk egy saját helyet, ahol a gyermek kedvére ápolhatja gondozhatja a virágokat vagy a zöldségeket, megfigyelheti a növekedését, fejlődését, leszüretelheti a termését. Aztán lehet a gyerekekkel közösen szüretelni, lekvárt főzni, büszkélkedhet majd vele télen, amikor előkerül a kamrából.
Legfontosabb tehát, hogy együtt? Ezt kell leginkább pótolni a rohanó hétköznapokból?
A jó teljesítményhez szükség van arra, hogy tele legyen az érzelmi tankjuk. A nyár lehetőség arra, hogy több időt töltsünk együtt, hogy feltöltsük őket és bepótoljuk az elmaradt kívánságokat. Nyár elején akár a család minden tagja írhat kívánságlistát, és arról szabadon lehet válogatni a nyári hónapokban. A családi nyaralás nagyon jó, hiszen akkor mindkét szülő szabadságon van, együtt tudnak lenni, de ha nincs nagy családi nyaralás, mindenképpen legyenek élmények, sok önfeledten együtt töltött idő. Akár csak az egyik vagy másik szülővel, arra is szükségük van a gyerekeknek.
A szülőkben gyakran felmerül, hogy azért nyáron is jó lenne valamiben fejleszteni a gyereket. Te mit gondolsz erről?
Igazi, szó szerinti fejlesztő foglalkozásra, szerintem egy átlagos gyereknek nincs szüksége. De jó alkalom a nyár például arra, hogy fejlődjön az önállóságban. Ha van valamilyen háziállat otthon, a nyári hónapokban bízzuk meg őket az etetésével, tisztán tartásával, tanuljon meg felelősséget vállalni, gondoskodni. Legyen minden gyereknek életkorának megfelelő feladata, vegye ki a részét a legkisebb is a házimunkából. Vásárolhatunk együtt is, de ha elég nagy hozzá, akár néhány dologért már egyedül is elmehet a közeli boltba. Azért is jó, ha mindenkinek van feladata, mert akkor hamarabb lehet együtt sportolni, kirándulni, játszani, nem arra kell várni, hogy anyu mikor végez már a házimunkával.
De azért a szülők szabadsága véges. Mindenképp vannak olyan hetek, amit táborban, vagy ha vállalják, akkor a nagyszülőknél töltenek a gyerekek.
Igen, ez így van. A fejlesztés kapcsán akartam is mondani, hogy jó alkalom lehet a nyár arra is, hogy kipróbáljon érdeklődésének megfelelő táborokat. Pl: vitorlás-, dráma-, festőtábor. Vagy akár új sportokat lehet elkezdeni megtanulni. Bár az elmúlt két évben a járvány miatt nem mehettek táborba a gyerekek, elszoktak attól, hogy távol legyenek a családtól. Lehet, hogy most jobban kell biztatni őket, hogy menjenek. De persze ez gyerekenként más és más. Valaki örömmel megy új közösségbe, más nehezebben alkalmazkodik. Szerintem nem szerencsés egész nyáron táborról táborra járni.
A nagyszülőkkel töltött időnek miben látod a jelentőségét? Most talán a covid időszak szabályai miatt sok családban kevesebb lehetőség is volt a találkozásra.
Amikor huzamosabb ideig náluk vannak, ráadásul a szülő jelenléte nélkül, akkor intenzívebb és bensőségesebb kapcsolatra van lehetőség a nagyszülőkkel: biztassuk a szüleinket is, a gyerekeket is az együttlétre. A nagyszülőktől is sok mindent lehet tanulni. Nagyitól megtanulhatunk hímezni, együtt fejthetünk keresztrejtvényt. A régi fényképeket nézegetve megismerhetjük a családi történeteket.
És mi legyen a kütyükkel? Ma már az alsó tagozatosoknak is sokszor saját telefonjuk van, szívesen játszanak Xbox-on vagy online játékokon. A játékidő korlátozásán túl, hogyan tudjuk őket rávenni más tevékenységre?
Legyenek kész ötletek, tervek, eszközök az otthon töltött napokra. Ne csak a tablet, a képernyős elfoglaltság legyen az alternatíva. Töltsünk minél több időt a szabadban. Lehet sátrazni, bunkert építeni, ügyességi versenyt rendezni. Kimehetünk egy parkba kerékpározni, görkorcsolyázni, vagy tollas labdázni, pingpongozni. Felhúzhatjuk az órát, hogy felkeljünk és megnézzük hajnalban a napfelkeltét, vagy este kifeküdhetünk a csillagokat csodálni. Így a nyár otthon töltött napjai is tele lesznek élménnyel. Esős napokon társasozhatunk, vagy készülhet valami közös alkotás. A felnőttekkel közös barkácsolás is jó időtöltés. Nekünk kell résen lenni, mert ha nincs ötletünk, javaslatunk, akkor marad a tablet. A nyár alkalmas még az olvasás megszerettetésére is, és ezzel visszakanyarodtunk a fejlesztés kérdéséhez. Elkezdhetünk folytatásokban felolvasni egy ifjúsági regényt, elmehetünk a könyvtárba, ahol önállóan válogathat olvasnivalót.
Bármilyen színes a családdal töltött idő, a gyerekek sokszor (főleg, ha nincs testvérük) gyerektársaságra vágynak.
Ez is igaz. Persze, nyáron akár többször áthívhatják a barátaikat, ottalvós napokat is csinálhatunk, vagy a családi közös programokra hívhatunk egy-egy kis barátot vagy mehetünk együtt más családdal. Ha nagyobb gyereksereg jön össze, játszhatnak bábszínházat, vagy a közös zenélés is örömöt hoz.
Össze lehet foglalni röviden, hogy milyen a jó nyári szünet?
Talán azt mondanám, hogy minden napra jusson valamilyen apró élmény, amire jó lesz visszaemlékezni. Az előzőekben felsoroltakon kívül még számos dolog lehet ilyen: szalonnasütés, pecázás, csónakázás. A sor folytatható és közösen kitalálható a gyerekekkel, személyre és családra szabva. Egy jó ötlet lehet még naplót vezetni és illusztrálni rajzokkal: milyen jó lesz lapozgatni, visszanézni nyár végén, mennyi kalandunk volt!
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: alexandr podvalny/unsplash (nyitókép), skylar zilka(1), vitolda klein(2)/ unsplash (belül)