Miközben a világ körülöttünk rohamtempóban változik, az iskoláink szinte pont ugyanolyanok mint száz évvel ezelőtt. Milyennek kellene lennie az oktatásnak, hogy holnapután is boldog és boldogulni képes felnőtteket neveljen? Ezen ...
Gyökerek és ágak – fák a kultúrában és az életünkben
„Boldogok, akik meglátják a diófában a bölcsőt, az asztalt és a koporsót is, és mindháromban a diófát, mert ők látnak is, nemcsak néznek” – írja Gyökössy Endre. Az idézett sorok ihletésére született néhány éve az alábbi írás, melyben végiggondoltam, hogy milyen szerepe, jelentése van a fáknak a kultúrában és a személyes életemben.

Olvasási idő: 4 perc
Mindig vonzottak a fák, különösen a tekintélyes, hatalmas óriások. Gyermekkorom mamutfenyője egri nagyszüleink kertjében, az udvaron a vastagtörzsű diók, az utcán a csodálatos hársfasor, a Margitsziget meg az egri strand platánjai. Értettem is meg nem is ezt a vonzódást. Aztán ifjúként rácsodálkoztam Csontváry festményeire: a Magányos cédrusra és még inkább a Zarándoklat a cédrushoz c. képére; majd a magyar népmesék világfájára, égig érő fájára, életfájára. Munkához kötődő utak és nyaralások hozták az újabb meglepetéseket: az Alcsútdobozon és Velem környékén az erdőben álló cédrusok, a majd’ hétszáz éves szelídgesztenyék Cák mellett, a gyökerükről újra kihajtó olajfák Firenze közelében, a páfrányfenyő megismerése a Füvészkertben (s a rácsodálkozás, hogy Hirosimában ez a fa hajtott ki először az atombomba pusztította környéken).
Az öreg fák még holtukban is az életről tanúskodnak – évgyűrűik gyakran évszázadok lenyomatát, emlékét hordozzák.
Immár túl az emberi élet felén, újra meg újra felfedezek írásokat, amelyek arról biztosítanak, hogy ez a vonzódás nem alaptalan, kósza, véletlenszerű. Hamvas Béla egy veretes esszét szentel a fáknak, kiemelve, hogy mélybe nyúló gyökereikkel és az égbe nyúló ágaikkal összekötik az eget és a földet, sőt összekapcsolják a „fenti” és a „lenti” világot,[1] s az ószövetségi biblia is gazdag a fák dicséretétől. De nem csak a mi kultúránkban van a fáknak jelentős szerepe, hiszen Gautama Sziddhártha is a Bódhifa (szent fügefa) alatt elmélkedve lett megvilágosult Buddha.
Plat
Platánok a Margitszigeten. (Serhii Hyliuk/unsplash)
Schäffer Erzsébet bár kétkedve teszi fel a kérdést: „Vajon lehet-e emlékem arról, hogy egy fehér babakocsiban fekszem, hanyatt, és odatolnak a diófa alá?” – de az emlék élő: – „Máig az orromban van a nyári, zöld diólevél illata. Nem is az orromban, valahol az eszmélés előtti boldog emlékek legmélyén.”[2]
Pilinszky publicisztikájában is ezzel a képpel találkozunk: „A gyerekkocsi sátra alól egy néma csecsemő figyel egy néma fát. Olyan ez a fa, mint egy óriás dajka, első tanító. Minden levele egyforma: csecsemőkorunkban ő oktat minket a világ, a létezés beszédére. És egy csecsemő figyelme lehet olyan erős, hogy ezt a beszédet meg is értse. Később figyelmünk lankad, s a fák szavait elfelejtjük. De mégsem egészen. Mert mit is „mond” egy fa a csecsemőnek? Pontosan azt, ami kimondhatatlan. De ez a kimondhatatlan és néma nyelv mégis létezik, sőt minden lehetséges beszéd közül a legerősebb. Arról szól, hogy a világ van. Ez az egyetlen hatalmas szó alkotja egész szótárát. Később a világ arról beszél majd, hogy ami van, miként és milyen formában létezik. Ez a beszéd már kimondható, tengernyi szóból és végtelen mondatból áll. Ez a világ második nyelve, a felnőttkor beszéde, mely lassan-lassan feledésbe meríti az első, néma beszédet. De amint mondottuk, mégse egészen. A felnőttkor kimondható, gyakorlati nyelve olykor el-elnémul bennünk, hogy – ha csak pillanatokra is – visszatérjünk az első és paradicsomi eszmélésünk egyetlen néma és hatalmas szavához. Hogy úgy lássuk a világot, ahogy az a teremtő Isten tenyerén fekszik. »Én vagyok, aki vagyok« – mondotta Isten önmagáról. A teremtés legfőbb szava viszont az a mondat, amivel a világ teljes súlyával teremtőjére támaszkodik, valami ehhez, a föntebbi mondathoz hasonló lehetne: »A világ az, ami van.« A gyerekkor fái, akár a paradicsoméi, ettől a mondattól beszédesek s némák.”[3]
Viktor E. Frankl pedig ekként tudósít a koncentrációs tábor beteg-barakkjából, egy haldokló fiatalasszonyról: „Utolsó napjaiban befelé fordult. »Ez a fa az egyetlen barátom magányomban«, vélekedett és kimutatott a barakk ablakán. Kint éppen virágjában állt egy gesztenyefa […]. »Ezzel a fával szoktam beszélgetni«, mondja. Meghökkenek, és nem tudom szavait mire vélni. Delíriumban lenne, és időnként hallucinálna? Kíváncsian megkérdezem tehát, hogy vajon felel-e neki a fa, igent mond vagy mi mást? Erre azt válaszolja: »Azt mondta nekem: itt vagyok – én – itt vagyok – én vagyok az élet, az örökélet…«”[4]
Magányos fa a budapesti Duna-parton. (Anastasia Yarosh/unsplash)
Chiara Lubich is valami hasonlót élt át húszévesen, amikor imádkozva sétált hazafelé: „…a rózsafüzér üdvözlégyeit énekeltem, és úgy láttam, hogy a vadgesztenye virágát egy magasabb szintű élet élteti és tartja fenn, s mintha a fa felém közeledett volna.” Majd Istent látta meg az egész természetben a ’49-es misztikus tapasztalatában: „…úgy láttam, hogy a napsütés átjárja az egész természetet; igaz volt ez fizikailag is, de úgy tűnt, hogy egy még erősebb Nap vonja be, itatja át [a tájat], mintha »szerelmes« lenne.”[5]
A várostervezésben a 19. századtól nagy hangsúlyt kapott a zöldterületek létesítése. Fontos a fák ökológiai hatásait is tudatosítani: a zöld növényzet és kiváltképp a fák tisztítják a városok levegőjét (megkötik a port, a széndioxidot elnyelik, s oxigént bocsátanak ki), párolgásukkal hűsítik maguk körül a levegőt (ez kiemelt jelentőségű korunkban, amikor a városokon belül hőszigetek alakulnak ki – ezek gyakran 4-5 fokkal is melegebbek, mint a városon kívül mért értékek). Zöld színükkel nyugtatóan hatnak az emberre, s elősegítik a regenerálódást, sőt egyéb kedvező élettani hatásuk is van (pl. a penészgombák visszaszorítása). De nemcsak ezekért az előnyökért érdemes a városainkba fákat ültetni, hatásuk ennél sokkal mélyebb, lelki rétegeket is érint.
[1] Hamvas Béla: Fák (részlet A babérligetkönyv című esszékötetből), MEDIO Kiadó Kft. Budapest, 2015.
[2] Schäffer Erzsébet: Hol vagy? Nők Lapja műhely, Centrál könyvek Budapest, 2017.
[3] Pilinszky János: A gyerekkor fái. In: Publicisztikai írások. Osiris – Budapest, 1999. 727.
[4] Viktor E. Frankl: …mégis mondj Igent az Életre! Egy pszichológus megéli a koncentrációs tábort. Pszichoteam Mentálhigiénés Módszertani Központ Budapest, 1988.
[5] Chiara Lubich: A ’49-es Mennyország rövid elbeszélése. Új Város, Budapest, 2017. 13.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: Kevin Young /unsplash (nyitókép)
Forrás: A cikk elsőként az Új Város 2019/2. számában jelent meg.