Két éve tört ki az orosz–ukrán háború, és azóta több ezer ukrán menekült él itt, Magyarországon. Egy megpróbáltatásokkal teli úton Kiskőrösre került különleges családdal beszélgettünk. Kétrészes interjúnk első fejezete.
Generációk együtt – 6 nemzedék közös múltja, jelene, jövője
Steigervald Krisztián: Generációk harca c. könyve a címével ellentétben éppen a generációk közötti megértést és békességet segíti elő. Lebilincselő olvasmány, amely segít megérteni a saját és a velünk élő generációk motivációit, észjárását és problémáit. Hogyan tudnánk eltérő nemzedékekként jobban együttműködni?
Világszerte rengeteget kutatják a generációkat (akár pszichoszociológiai, akár piacgazdasági szemmel nézve), hiszen a társadalmak sikeressége múlik rajta, hogy a tagjai mennyire tudnak összedolgozni – ez pedig a korcsoportok közötti együttműködést is magába foglalja. Steigervald Krisztián marketinges szakember, kutató, aki több, mint 20 éve foglalkozik a különböző nemzedékek megértésével, elemzésével – nemcsak piaci szempontból. 2020-ban jelent meg könyvsorozatának első része, a Generációk harca (saját bevallása szerint a kiadó „húzása” volt ez a hatásvadász cím), melynek alcíme Hogyan értsük meg egymást? A könyv egyfelől gyorstalpaló a generációelméletek megismeréséhez (megtudhatjuk, mi magunk, illetve barátaink, rokonaink és üzletfeleink melyik generációhoz is tartozhatnak nagyjából), másrészt rengeteg hasznos reflexiót, feltárást tartalmaz életünk egy-egy aspektusáról (pl. táplálkozás, munkahely, hogyan és miket játszunk?), miközben gyakran humoros eszmefuttatásaival nem odamond, hanem elgondolkodtat, és valóban közelebb visz az alcímben kitűzött kérdéshez.
Kikről is szól tehát e könyv? Itt és most, a 21. században összesen 6 generációnak kell együtt élnie, együttműködnie és tolerálnia egymást: a veteránok (más néven építők, az 1945 előtt születettek), a baby boomerek (1946–1964), az X-ek (1965–1979), az Y-ok (1980–1994), a Z-k (1995–2009) és az alfák (2010-től). (A könyv 2020-ban jelent meg, tehát a COVID hatásai még nem szerepelhettek benne, de a járványidőszakban elkezdték pedzegetni, hogy a COVID alatt született babák lesznek a K-generáció. Hogy ez vajon az új generáció kezdete, vagy csak egy átmeneti jelenség, azt majd a jövő elárulja, ha akarja.)
Veteránok: akik itt maradtak velünk a 20. század elejéről, a múlt évezredből… Micsoda világégéseket és változásokat kellett végigélniük!
Természetesen nem mindenki illeszthető bele a saját korosztályának tipikus képviselői közé, de általános jegyek, korosztályi folyamatok, ráhatások, netán traumák kimutathatóak. Egy-egy generáció legidősebb és legfiatalabb képviselői között is nagyobb eltérések lehetnek, ám a generációk megléte világszintű, természetesen kontinensenként vagy országonként hasonlóságokkal és különbségekkel. A generációkat többnyire összeköti egy-egy fontos esemény vagy történelmi adottság, mely mindegyikük életének kulcseleme. Ilyen közös élménye a veteránoknak a második világháború, az X generációs magyaroknak azúttörő mozgalom, vagy a Z generációnak az internet világába való beleszületés. Tipikus veterán tulajdonság a spájzolás, és az Y generációra jellemző „tünet” az élményorientáció.
Nem véletlen a „tünet” kifejezés: az egyes korosztályok sokszor elszenvedői bizonyos társadalmi, történelmi folyamatoknak vagy éppen az őket fölnevelő generációk tettei által okozott következményeknek, bonyodalmaknak és traumáknak. Közhely, de a szerző figyelmeztet: a generációk egymásra hatása nevelte ki a fiatalabb nemzedékeket is, akik vagy követték, vagy pont homlokegyenest elutasították az elődök életstratégiáit. A hatféle nemzedék pedig hatféleképpen (hasonlóan is, de nem egyformán) működik a családjukban, párkapcsolatokban, munkahelyükön és énidejükben (amely például elsőként markánsan az Y generációnál jelentkezik). Azonban minden hátrány és nehézség ellenére minden korosztálynak megvannak a maga erősségei: például a veteránok igazi túlélők, a baby boomerek rendkívül jól tudnak előre gondolkodni egy felnőttorientált világban, az X generációsok szuperképessége a networking (vagyis a szociális hálóban való jártasság), az Y generációsok tudatos életre törekednek, a Z generáció találékonyan aknázza ki az eléje táruló lehetőséget, és az alfák… nos, „róluk azért még keveset tudunk”.
Az alfákról ma még keveset tudunk, de általában Y (vagy kései X generációs) szülők gyermekei. Vajon otthon tudnak majd lenni a fizikai és a virtuális világban is?
A könyv nagy pozitívuma az a fajta optimizmus, amellyel a változást, a jövőben rejlő (kiaknázandó) lehetőségeket szemléli és szemlélteti. Egyrészt a múlt hibáiból és kevésbé sikeres megküzdési formáiból mindig tanulhatunk, másrészt bizonyos folyamatok, például a gyerekek szembehelyezkedése a szüleikkel, egyfajta természetes velejárója a felnőtt identitáskeresésnek, így ezzel is számolnunk kell. Számomra ez reményt ad, hogy lehetséges a pozitív változás is egy új generáció megjelenésével. Engem például eléggé zavar, hogy a Z generáció ennyi időt tölt a telefonjával a virtuális társadalomban. De lehet, hogy az alfák majd ezt is kiegyensúlyozzák! Egyszerre tudnak majd jelen lenni a valóságban és az online térben…
Steigervald Krisztián valahogy tényszerűen, és igazi megértéssel, együttérzéssel ír mind a hat generációról. Nem riogat, nem tör pálcát az egyes tendenciák fölött, hanem megpróbálja érzékeltetni, befogadhatóvá tenni az eltérő mozgatórugókat. Hiszen (remélhetőleg) mindannyian ugyanarra vágyunk: szerető családra vagy közegre, egy befogadó és szolidáris társadalomra. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy megértsük ennek eltérő korú tagjait, és megtanuljuk kezelni, megtanuljunk együtt élni a különbözőségeinkkel. Könnyű lenne legyinteni, és lesajnálni a tőlünk fiatalabbakat, de Steigervald Krisztián emlékeztet: ránk is valószínűleg ugyanígy legyintettek az őseink, hogy „bezzeg ezek a mai fiatalok!”
„Bezzeg ezek a mai szülők! Állandóan csak a telefont bújják…” És vajon mire használja ez az Y-anyuka a telefont? Lehet, hogy csak erre az 1 percre vette elő a másfél órás séta közben…
Engem is régóta foglalkoztat az, hogy Y generációsként miért tudok könnyen kapcsolatot teremteni az idősebbekkel és a saját generációmmal, és miért olyan, mintha teljesen más nyelvet beszélnénk a nálam pár évvel fiatalabbakkal? Több ponton fölhördültem a saját nemzedékem jegyeit illetően, amelyek rám is jellemzőek: például milyen könnyen tudunk úgy munkát váltani, hogy még nincs meg az új munkahely csak azért, mert nem érezzük jól magunkat az előző helyen. Ez részben a 2008-as gazdasági válság megéléséből fakad, hiszen a saját vagy közvetetten a szüleink bőrén tapasztaltuk meg, hogy a munkahelyi lojalitás „mit sem ért”, amikor több évtizedes munkaviszonyok szűntek meg hirtelen, és odalett a szüleink által befektetett hűségidő. Hasonlóan kapcsolódik a válság megéléséhez a „nemköltés” fölismerése: szabad megvennem, nem szabad? De hát túl drága! Hányszor kaptam meg életemben, hogy el vagyok kényeztetve, miközben pont az engem fölnevelő boomer és X generációs ősök–rokonság igyekezett minden földi jóval elhalmozni, akárcsak a kortársaimat… Hasonlóan nagy élményt jelentettek a más korosztályokhoz köthető fölismerések. A boomereknél a vendégeskedés elképzelhetetlen, mert mindig tevékenykedni szeretnének – hát ezért van, hogy ha hozzánk jönnek vendégségbe, nem hagyják, hogy kiszolgáljuk őket! A Z generációsok sem tehetnek róla, hogy nehezen találják a helyüket, hiszen folyamatosan választási helyzetekbe vannak hajszolva a túlkínálat őrült fogyasztói bűvkörében – vagyis rájuk is érvényes, amit mi Y generációsként tapasztaltunk az „elkényeztetés” jelenségével kapcsolatban.
Szívből ajánlom e könyvet és a hozzá kapcsolódó blogot mindenkinek, akit kicsit is foglalkoztat a tőle idősebbekkel vagy tőle fiatalabbakkal való konfliktusainak, nézeteltéréseinek, vagy csak egyszerűen a köztük lévő különbözőségeknek a miértjei, lehetséges megoldásai. Figyelem, a kötet maga nem mindig rágja szájba ezeket a megoldásokat, de továbbgondolással, ízlelgetéssel közelebb juthatunk hozzá!
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: nyitókép: Pexels, belül: Pixabay, Pexels, Líra.hu