Egyesek szerint tizenketten voltak, mások szerint hárman. A hagyomány egy része királyokról beszél, mások mágusokról, bölcsekről. Tudjuk hogy hívták őket? Talán igen, talán nem. Úgy mondják, napkeletről jöttek, egy csillagot ...
Már óvodás vagyok
Gyermekünk egyre ügyesebb, önállóbb, kezdi felfedezni a világot. Ilyenkor felmerülhet bennünk a kistestvér gondolata, vagy hogy jó lenne (kellene) visszamenni dolgozni. Ezzel párhuzamosan itt az ideje a bölcsődének vagy óvodának. Mik ennek a feltételei, esetleges nehézségei? A gyermek elengedése ugyanakkor a mi oldalunkról is érettséget kíván. Most ezt is körbejárjuk.

Olvasási idő: 4 perc
Bár törvényileg nem elvárás, az óvodák mégis ragaszkodnak ahhoz, hogy a gyerek legalább nappal szobatiszta legyen. A délutáni alvás közben, vagy a játékba belefeledkezett gyermeknél a becsorgás persze előfordulhat. Ha nem görcsölünk rá, akkor ezek maguktól is elmúlnak. Ha azonban ezek tartósan fennállnak hároméves kor után is, sőt még be is kakil a gyermek, és nem szól, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
Szintén jó, ha van bizonyos fokú önállósága az étkezésében – pl. egyedül képes a kanalat, poharat használni.
Az öltözködésnél a legfontosabb, hogy legyen arra késztetése, hogy próbálkozzon a cipő és ruha felvételével. Persze ehhez nekünk is türelmesnek kell lennünk és adjunk neki időt. Segíthet a gumis nadrág és a tépőzáras cipő. Dicsérjük a próbálkozását, és ne kritizáljuk, hogy kacsán vette fel a cipőt, vagy fordítva a pólót. Ha zavarja, átcseréli, és akkor magyarázzuk el, hogy mire figyeljen legközelebb. De nem véletlenül van az „Egyedül akarom!” korszak, mert ezzel segít minket, hogy engedjük önállósodni. Különben még öt-hat évesen is mi etetnénk, és adnánk rá a cipőt.
Mind a gyermek, mind az óvónők szempontjából fontos, hogy gyermekünk meg tudja értetni magát. Nagy egyéni eltérések lehetnek a beszédfejlődésben, de az mindenképpen fontos, hogy mások is megértsék, amit mond. Az is lényeges, hogy pontosan meg tudja fogalmazni a szükségleteit, hogy mi jó neki, vagy mit szeretne!
Fontos szempont a közösségbe lépéshez, hogy képes legyen kapcsolatot teremteni másokkal.
A beszoktatásnál sem az a lényeg, hogy a gyerek fokozatosan megszokja, hogy a szülő nincs vele, hanem hogy új kötődést tudjon kialakítani a gondozókkal, így a szülő távollétében is biztonságban érzi majd magát.
Fontos még, hogy képes legyen szabályokat elfogadni, a közösség részévé válni. Rövid ideig képes legyen másokkal együtt játszani, akár szerepjátékokat is (papás-mamás). Ezeket a játszótéren való jelenlétében reálisan fel tudjuk mérni.
Ám az igazi kérdés nem a gyermek óvodaérettsége, hanem hogy mi szülők megértünk-e az elengedésre? Hiszen ott van még a fenekén a tojáshéj, csak most született, és ezentúl máshoz is kötődni fog, más is befolyásolja az értékrendjét, a viselkedését. Az ezektől való félelmünk hátterében mi állhat? Talán az, hogy a kontrollt ki kell engednünk a kezünkből?
Milyen hatások érik, mi van, ha esetleg bántják, csúfolják? Lehet, hogy bűntudatunk (főleg anyáknak) van amiatt, hogy kiszakítjuk őt a meleg családi közegből, a szimbiózisból? Az életre akarom őt nevelni, hogy tudjon megküzdeni, vagy inkább minden széltől megóvnám? Elképzelhető, hogy a gyermekünk már érett lenne a közösségi életre, de mi még nem? Esetleg még mindig velünk egy szobában, akár köztünk alszik. Ez mennyire a gyerekről vagy inkább rólam/rólunk szól?
A félelmeinket, szorongásainkat megérzik, nagyon jó radarjaik vannak, és bizony könnyen át is ragad rájuk.
Ha mi bizonytalanok vagyunk, ők is azok lesznek. Ennek látványos jele, amikor a gyerekünk még három búcsúpuszit akar, vagy még visszaosonunk és könnyes szemmel nézzük, hogy ott árválkodik, esetleg sírdogál. Ez inkább önkínzáshoz hasonlít, hiszen az óvónők szakavatottan próbálják gyermekünket bevonni a csoportba, teret és időt adva neki a megszokáshoz, új kapcsolatok kialakításához. De ha mi itt-ott megjelenünk, kukucskálunk, akkor újra és újra kizökkentjük és megzavarjuk őt. Aggódásunkat érzékeli, és ő is bizonytalan lesz: lehet, hogy nem jó itt nekem?
Legnehezebb dolgunk akkor van, ha mi még otthon vagyunk a kistestvérrel, és nem a „muszáj munkába állnom” nyomás alatt vagyunk. Ilyenkor ugyanis minden reggel jön a kísértés – főleg, ha nyűglődés az elindulás –, hogy „akár itthon is maradhatna”.
Ha tudjuk magunkról, hogy nehezen elengedő szülők vagyunk, akkor talán segíthet, ha jobban megismerjük az ovit, az óvónéniket, a játékokat, az étrendet. Előre kiválaszthatjuk az ovis jelet, amit már elkezdhetünk nyáron rajzolni tanulni, belevarrni a zsákba, ruhába. A közös készülés és a sok-sok mese – beszélgetés (rengeteg mesekönyv van ezzel kapcsolatosan) számunkra is nyugtató hatású lehet. Fontos, hogy a szavaink és a belső érzéseink összhangban legyenek, mert a gyermekünk hangulata nagyban függ a miénktől. Érzékeny receptorai leveszik és megérzik a szavaink és érzéseink ellentmondását, ami megzavarja, elbizonytalanítja őt.
Kérdés még, hogy bízunk-e gyermekünkben, hogy venni fogja az akadályt, tud majd barátokat szerezni, alkalmazkodni a szabályokhoz stb.? De bíznom kellene abban is, hogy az évek alatt kialakítottuk gyermekünkben azt a feltétlen bizalmat, hogy elhiszi, hogy nem hagyjuk ott az oviban, a megbeszélt időre érte megyünk. Hiszen korábban is, ha nagyihoz vittük, érte mentünk időre, ha este megbeszéltük, hogy két mese lesz, akkor kettő volt. Azonban fontos tudni, hogy a három-négy éves gyermek még nem érti, hogy majd háromra jövök, vagy később visszajövök. Sokkal jobb, ha eseményekhez kötjük a dolgokat: pl. ebéd után, alvás után, ha kimentetek az udvarra. Ezek megfoghatók számára. Ha erős a bizalom, és gyermekünk tudja, hogy akkor is szeretjük, amikor éppen nem vele vagyunk, akkor nagy gond nem lesz a beszoktatásnál. Kívánjuk, hogy így legyen!
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: pixabay, unsplash