Ki ne ismerné Antoni Gaudí különleges, egyedi művészetét? Ám vajon tudjuk-e, ki volt ez a zseniális ember, és miért csodálják annyira alkotásait? Miért kezdeményezték boldoggá avatását napjainkban?
Bőrünkbe írva
Ma már nem kirívó eset, ha valakin tetoválást látunk. Egyre szélesebb rétegek gondolják úgy, hogy valamilyen ábra, jel vagy felirat visszavonhatatlanul hozzájuk tartozik és ezért magukra is varratják. A tetoválások a viselőjükről árulkodnak. Vajon mit is üzennek? – Simkó Zsófia pszichológus írása.
Horgony, nyíllal átlőtt szívforma, rózsa és Marcsa szeretlek! A tetoválásoknak ma már számtalan egyéb formája van a figuratívtól az absztrakt mintázatig, a színestől az egyszerű feketéig, a törzsi eredetűtől az Ed Hardy-s vonalat képviselőkön át a japán kultúrából hozottakig, majd a geometrikus tetoválásokig. De nem csak a mintázatok váltak sokszínűbbé, hanem az azokat viselők köre is. Míg korábban abszolút marginalizált társadalmi rétegek tudhatták magukénak, a testmódosítás ezen formája ma már egyáltalán nem kapcsolódik a büntetett előélethez. Legalábbis a tények szintjén. De mi a helyzet a fejünkben?
Számos kutatás vette górcső alá a tetoválásokhoz kötődő előítéleteinket: mennyiben módosítja egy tetoválás léte az illetőről alkotott első benyomásunkat, milyen hátteret, milyen személyiséget tulajdonítunk neki? Az eredmények pedig azt mutatják, hogy hiába a tetoválás növekvő népszerűsége, a hozzá társított gondolataink, fantáziáink nem sokat változtak. Továbbra is többen társítanak szerhasználatot, problémás viselkedésmintákat a tetoválást viselőkhöz (például fokozott agresszivitást, illetve szexuális viselkedést), valamint kétségbe vonják a szakértelmüket a munkájuk terén – minden különösebb ok nélkül. Ez a tény pedig kifejezetten kellemetlen lehet azok számára, akik valamit látható helyre magukra varrattak, hiszen hátrányos helyzetbe kerülhetnek az iskolában és a munkaerőpiacon. Márpedig egyre többen vannak. Amerikában (megbízható hazai eredmények hiányában ebből kell kiindulnunk) a 18-35 éves korosztály közelítőleg fele (47%) visel tetoválást – és a trendnek a becslések szerint nem fog még egy jó ideig leáldozni. Erre lehet következtetni az évről-évre növekvő pénzbeli ráfordításból is, amit egy-egy „kép” készítésére áldoznak.
Mit jelent ez? Honnan a divathullám? Miért választják oly sokan a tű alá fekvést? Milyen igényre válaszolnak a tetoválások, amit a ma felnövekvő és frissen felnőtt generációk keresnek?
A tetoválás nagyon ősi gyakorlat. Már Hérodotosz beszámol a szkíták és trákok bőrbe festett motívumairól, de tudunk ősi oroszországi leletekről, melyek a gyakorlat létét igazolják, és számos olyan törzsről is, melyek őseik hagyományát örökítették tovább tetoválás-művészetükben egészen a mai napig (például Etiópiában, a polinéz és maori kultúrában). A gyakorlat tehát ősi, a tetoválásokhoz társított üzenet-érték azonban koronként és kultúránként változott.
A nomád törzseknél gyakran státuszszimbólum, illetve szerencsehozó amulett lehetett, bizonyos körökben pedig a beavatási szertartások elmaradhatatlan kelléke. Az antikvitás idején a rabszolgák megbélyegzésére használták, de a gladiátorok hősiessége miatt a katonák és hadvezérek kedvelt viseletévé vált, beszivárogva az előkelőbb körökbe. Később egyes keresztény csoportok is kifejezték együvé tartozásukat egy-egy motívummal mindaddig, amíg Nagy Konstantin bűncselekménynek nem nyilvánította a tetoválás gyakorlatát. Konfuciusz – Konstantinhoz hasonlóan – a test szentély voltából kiindulva balszerencsét hozónak tekintette a természet és a szülők – mint valaki testének létrehozói – megsértése miatt. A kereszténység terjedésével Európából a konstantini elgondolás miatt teljesen kiszorult, hogy aztán Cook kapitány és matrózai segítségével párszáz év után visszatérjen, mégpedig az arisztokrácia és az egyszerű nép körébe egyaránt. Magát a tetoválás szót is a tengerészek hozták magukkal a polinéz szigetvilágból, az ott használatos tattau, tatatau hangutánzó kifejezések alapján. A brit udvartól kedvet kapva aztán Széchenyi, Kossuth és Sissy is magára tetováltatott egy-egy mintát – hogy csak néhány hazai példát említsek. Aztán jöttek a munkatáborok, a fogságban szerzett tetoválások, majd a hippi, punk és homoszexuális csoportok lázadása – és a tetoválás újra „rossz ómenné” vált. Mindaddig, amíg a médiában meg nem jelentek az új szerepmodellek, a tetovált sztárok.
Bár a motívumok változtak az idők során, a vágy, hogy általuk üzenjünk a környezetünk számára, ugyanúgy megmaradt.
Sokan egy csoporthoz tartozásukat szeretnék kifejezni (pl.: a Magyar Vízilabda Válogatott) – ugyanúgy, mint egyes őskeresztény csoportok vagy később a hippik közösségei. Mások egy-egy fontos személyhez fűződő kapcsolatukat fogalmazzák így meg – sok esetben a szeretett személy elvesztése után. Megint mások a spiritualitásuk jelzéseként használják – akár amulettként, akár valami nagyobb jóhoz való kapcsolódás kifejezéseként, mint az indián kultúrákban.
Többen a fájdalom átlényegítő, transzállapotot előidéző szerepét tartják fontosnak, akár egyfajta beavatás részeként, jelezve mások és saját maguk számára, hogy kibírták, ettől erősebbé, többé válva.
A kutatások arról is beszámolnak, hogy a tetoválás gyakran a test fölötti kontroll visszaszerzésének eszköze. Azaz ha valaki szexuális zaklatás áldozatává vált, a tetoválás révén úgy érezheti, újra ő irányítja, hogy mi történik a testével. Ugyanígy krónikus betegségek esetén is a tetoválás lehetőséget biztosít legalább részben uralni a test történéseit. Egyre többen azonban a tetoválást egyszerűen művészetnek tartják, ahol a bőr a festővászon. Az ő indokuk az esztétikum és szépség. Megint mások az egyediségüket vagy egy számukra fontos értéket, emléket szeretnének láthatóvá tenni a világ számára. És meg kell jegyezni, hogy sokan vannak azok is, akik a „pillanatnyilag jó ötletnek tűnt” elve alapján jutnak el egy szalonba. Közülük kerülnek ki a legtöbben, akik bánják a tetoválásukat.
A tetoválás motívumai és a bevarratásuk okai tehát nagyon sokfélék, ahogyan a viselőik is. Lehet kedvteléssel és borzongva nézni a mintákat és tulajdonosukat egyaránt, azt azonban érdemes észben tartani, hogy a motívumok valójában a legritkább esetben árulkodnak devianciáról, az esetek nagy részében egész mást üzennek. Nagy kérdés viszont, hogy vajon azok, akik tetováltatják magukat, hogyan tanulnak meg – személyiségük, akár értékrendszerük megváltozása, finom vagy olykor drasztikus átalakulása mellett – együtt élni azzal, amit a bőrükbe írtak.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: Új Város, PxHere
Forrás: Új Város XXX. évfolyam, 2018/4. szám, 10–11. oldal