Az ember éli az életét, aztán egyszer valahogy találkozik egy verssel, tájjal... és szinte megölelik egymást. Így. Pilinszky János Advent c. írása találkozás volt, ráismerés, hogy ez az enyém is, ami további erőt ad, valahányszor ...
Nagyböjt, szent negyven nap
Kiss Imre atya, a Gál Ferenc Egyetem spirituális teológia, liturgika tanárának gondolatai hozzásegítenek, hogy a nagyböjtöt mélyebben megértsük, jobban megéljük.

Olvasási idő: 3 perc
Hamvazószerdával egy új időszak kezdődik az egyházi évben, ami felkészülési és bűnbánati idő. Ahogy a neve is mutatja, „nagy” és „szent” időszak. A Szent Negyven nap olyan, mint egy nagy lelkigyakorlat. A föltámadás ünnepére készül az egész egyház – különböző „gyakorlatokkal”. Nagyböjt a megtérés ideje és ennek egyik fontos lépése a nagyböjti/húsvéti gyónás elvégzése.
Hamvazószerdán a hamuhintés közben ezt hallottuk: „Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban!” „Emlékezzél ember, porból vagy és porrá leszel”. A megtérés mindig a szeretethez való visszatérés, mint ahogy bűneink is mindig a szeretet ellen vannak, azt sértik.
Ezért a nagyböjti lelki programot fölfoghatjuk úgy is, hogy a főparancs életre váltására koncentrálunk:
„Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből! Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!” (Mk 12,30-31)
Érdekes magyar nyelvünk, hogy a felkészülésnek és az ünnepnek is csak egy vonását emeli ki: böjt és hús-vét. Megtartóztatjuk magunkat valami eledeltől, konkrétan a hústól, illetve a többszöri étkezéstől, amikor szigorú böjti napon a felnőttek csak háromszor vesznek magukhoz ételt és csak egyszer lehet jóllakni. A bűnbánatnak valóban nagyon ősi kifejezése a böjtölés az Ószövetségtől kezdve és Jézus is élte, amikor a pusztában 40 napig böjtölt.
Azonban három bűnbánati cselekedet létezik, ami szorosan összetartozik: imádság, böjt és alamizsna (jótékonyság, jócselekedet).
Ezt a három cselekedetet Jézus is előveszi a Hegyi beszédben (Mt 6,1-18), amikor a jótettekről, az imáról és a böjtről tanít. Arra figyelmeztet, hogy ne az emberek tetszését, ne önmagunkat keressük ezekben a tettekben és ne is emberi teljesítménynek tekintsük mindezt, hanem a bűnbánatunk, megtérésünk legyen Isten-központú. Izajás próféta által pedig így tanít Isten: „Tudjátok, milyen az a böjt, amelyet én kedvelek? Törd össze a jogtalan bilincseket, és oldd meg az iga köteleit! Bocsásd szabadon az elnyomottakat, törj össze minden igát! Törd meg az éhezőnek kenyeredet, és a hajléktalan szegényt fogadd be házadba. Ha mezítelent látsz, öltöztesd föl, és ne fordulj el embertársad elől! Akkor majd felragyog világosságod, mint a hajnal, és a rajtad ejtett seb gyorsan beheged” (Iz 58,6-8).
A magyar húsvét szó a Bibliában és liturgiában: pászka, vagyis átmenet. Ez az ószövetségi, zsidó húsvétra utal. A választott nép csodálatos átmenetére a Vörös-tengeren, ami a szolgaságból és a halálból való megszabadulást hozta el számukra. Az Újszövetségben a pászka Jézus átmenetelét jelenti a halálból a feltámadásba. Tehát a pászka röviden: feltámadás! A húsvét: feltámadás, mint ahogy a szláv nyelvekben nevezik húsvétot és a vasárnapot is, ami a heti húsvétunk.
Az egyházban húsvéti misztériumról, húsvéti titokról beszélünk, ami a halálból való átmenetet jelenti az életbe. Szent János ezt így fogalmazza meg: „Mi tudjuk, hogy a halálból átmentünk az életbe, mert szeretjük testvéreinket” (1Jn 3,14). Az igazi szeretetnek ez a jellemzője: meghalunk és föltámadunk. Íme, a nagyböjti utunk, mely a húsvétba vezet. A böjt, a lemondás, a latinban mortificatio: ami meghalást, önmagunknak való meghalást jelent.
A húsvéti misztérium a szenvedés – halál – föltámadás egységét jelenti. Olyan, mint az érem két oldala: a megfeszített és a föltámadott Úr!
Halál a föltámadás érdekében. Halál, amely magában rejti a föltámadást. „Bizony, bizony mondom nektek: ha a búzaszem nem esik a földbe és el nem hal, egyedül marad; de ha elhal, sok termést hoz. Aki szereti életét, elveszíti azt; aki viszont gyűlöli életét e világon, megmenti azt az örök életre.” (Jn 12,24).
Ferenc pápa idei nagyböjti üzenetében a Táborhegyi jelenetet, a színeváltozást elemzi, ahol Jézus a három tanítványnak, Péternek, Jakabnak és Jánosnak megmutatja isteni dicsőségét. Nekünk is ezt a tapasztalatot nyújtja a Szent Negyven nap: az Úr maga mellé vesz és félrevon bennünket. Bár hétköznapi kötelességeink azt kívánják, hogy maradjunk megszokott helyünkön, és éljük a néha unalmas, sokszor rutinszerű mindennapi életünket, a nagyböjt idején arra kapunk meghívást, hogy Jézussal együtt „felmenjünk egy magas hegyre” – írja a Pápa. Igen a nagyböjt egy „fölszállás” Jézussal, de a hegy után le is kell jönni.
Ne tápláljunk hamis reményt, hogy megérkeztünk – mondja a Pápa –, amikor Isten erős közösségi élmények kegyelmével ajándékoz meg bennünket, hanem ereszkedjünk le a sík terepre, és a megtapasztalt kegyelem segítsen bennünket abban, hogy a szolgálat útját járjuk.
Szükségünk van Rád! A fennmaradás a tét.
Legyél rendszeres támogatónk, hogy mi továbbra is minden hétköznap új, reményt adó cikkel jelentkezhessünk! Iratkozz fel hírlevelünkre!
Fotó: Pixabay (3)