A nehézségek és krízisek idején mit élünk meg? Hogyan tudunk ilyenkor a másikkal és önmagunkkal is jól bánni? Mit tehetünk, ha benne vagyunk, és mit tehetünk kívülállóként? Lehet általános igazságokat megfogalmazni, de úgy ...
Tudatos apaság
Amilyen könnyű belátni, hogy szükség van az apára a családban, annyira nehéz megteremteni a feltételeit annak, hogy az apák több intenzív időt töltsenek gyermekeikkel. Új tudatosságra van tehát szükség a házasfelek részéről, hogy megfelelő megoldásokat találjanak szülői hivatásuk kibontakoztatására.

„Mondhattok bármit gyermekeiteknek, úgyis azt fogják tenni, amit tőletek látnak” – figyelmezteti a szülőket a neves etológus, Csányi Vilmos. A közhiedelemmel ellentétben a felnövekvő gyermek fejlődése szempontjából nem annyira a vele egykorúak csapatában eltöltött idő számít, hanem első sorban a felnőttek társasága. Ha a gyermek szabadon részt vehet a felnőttek életében, akkor az értékek és a követendő magatartásminták átadása szinte észrevétlenül zajlik.
A törzsi társadalmakban ma is ez a természetes. Az egyik antropológus megfigyelései között szerepel például a következő epizód. „Egy busman férfi nyílhegyet kalapál. Munkája közben odamegy hozzá egy éppen totyogó gyermek és ujját a nyílhegyre helyezi. A férfi nem löki le a gyermek kezét, nem szól rá, nem sóhajt fel, hanem türelmesen vár addig, amíg a gyermek elhúzza a kezét, akkor kalapál tovább. A következő ütésnél a gyermek megint odatette az ujját, megint türelmes várakozás, és ez így ment a megfigyelés szerint teljes negyven percen keresztül.”
Ugye milyen távolinak és idillinek tűnik ez a kép? Hol van az apáknak lehetősége ma, hogy ennyi időt „vesztegessenek” el ilyen türelemjátékra? Ehelyett inkább megmagyarázzák a gyermeknek, hogy vigyázzon az ujjára, és hogy nem szabad odatenni…
Alapjában véve természetesen nincs semmi baj azzal, ha gyermekeinknek megtanítjuk az élethez fontos viselkedési szabályokat. Csányi viszont felhívja a figyelmet, hogy az iparosodott országokban, különösen a városi életben egyre kevesebb idő jut arra, hogy a gyerekek a felnőttek tevékenységeiben részt vegyenek. „A szocializáció – írja – teljes értékűen csak és kizárólag egy zárt, egymásban bízó, egymásért élő közösségben valósulhat meg.” Itt a tanulás a felnőttektől élményszerű, mindennapos dolog. Ha ma sok fegyelmezési problémánk van gyermekeinkkel, az annak köszönhető, hogy viselkedési minták helyett viselkedési szabályokat adunk nekik.
Újabban egyre inkább teret hódít az a felismerés, hogy a szülőknek, és különösen az apáknak több időt kellene tölteniük gyermekeikkel. A családi nevelés a gyermekeikkel otthon maradó anyukák feladatává lett, sok családban az apuka csak a fektetésre érkezik haza, és valamivel több időt csak a hétvégeken tölt el gyermekeivel. Hogy apa mit dolgozik, azt a gyermek legfeljebb elmondásból ismeri.
Az ideális természetesen az, amikor mindkét szülő aktívan részt vesz a nevelésben. Éppen a különbözőségük miatt fontos, hogy érvényesüljön mindkettőjük hatása.
Napjainkban mégis több szót kell vesztegetnünk az apákra. Nem túlzás azt mondani, hogy a gyermekek életében a nők jelenléte a domináló, és ezt különösen a fiúk, de a lányok is megszenvedik. Az óvodában és az iskolában elsősorban azokat a készségeket jutalmazzák, melyek a lányokra jellemzőek: az odafigyelést, a szóbeli kifejezést, a kézügyességet, a szép külalakot. A fiúkból felszabaduló energia nem kap elég kibontakozási teret, és a megfelelő férfias magatartásminták híján rohangálásban, verekedésben, „hülyéskedésben” ölt testet. Gyakran halljuk a „Ne rohangálj!”, „Ne verekedj!” felszólítást, de a tiltáson túl kevés segítséget kapnak ahhoz a fiúk, hogy a bennük duzzadó impulzusokat hogyan alakíthatják át pozitív, alkotó energiává. Szöget beverni, deszkát fűrészelni, rétet kaszálni, gólt lőni, sziklát mászni kell, és utána összeesni a fáradtságtól, vízhólyagos tenyeret borogatni, és mesélni mindenkinek, anyának, nagyapának, nagyanyának, testvéreknek, hogy mi történt.
Előfordul, hogy az apák maradnak otthon gyermekgondozási szabadságon. A kutatók megállapították, hogy különösen a nagyobbacska gyerekek díjazzák, ha apjukkal lehetnek napközben, mert ők több önállóságot biztosítanak, és kevésbé ellenőrzik őket. Maguk az apák is nyertesei ennek a megoldásnak, mert a gyerekekkel eltöltött időben jobban megtanulnak kommunikálni, a mások bajával törődni. Legtöbb férfi a gyermekeivel kapcsolatban érti meg, hogy nem lehet mindent racionális stratégiákkal megoldani, és felfedezi az érzelmek, az empátia fontosságát az emberi kapcsolatokban. A kutatók kimutatták, hogy a jó apák jobb férjek is egyben.
Ez az új tudatosság egyáltalán nem teremt könnyű helyzetet sok család számára. Amilyen könnyű belátni, hogy szükség van az apára a családban, annyira nehéz megteremteni a feltételeit annak, hogy az apák több intenzív időt töltsenek gyermekeikkel. Nagy szerepet kap ebben a házaspár intim kommunikációja. A szülők ebben a mély, egymásra figyelő beszélgetésben megérthetik, hogy családjuk számára mi lehet a megoldás, hol találhatják meg azt a minőségi időt, ahol az apának is megfelelő szerep jut a gyermekeivel kapcsolatban. Az is fontos, hogy az apaság és a férfias magatartásminták önmagában fontos kérdését ne kezeljük úgy, mintha ezen állna és bukna a családi nevelés sikere.
Gyermekeinknek a legfontosabb, hogy lássák, tapasztalják: a szüleik szeretik egymást. Ott, ahol igazi, tartós kölcsönös szeretet van férj és feleség között, az anyák egyre inkább képesek távol levő férjüket is megjeleníteni gyermekeik számára. Mert a hétköznapi szituációkban egyre kevésbé csak saját elképzelésük szerint reagálnak gyermekeik viselkedésére; érvényesítik azt is, amit magukévá tettek a férjükkel beszélgetve. Hasonló mondható el a férfiakról is, ha feleségük távollétében a nap egy részét ők töltik el gyermekeikkel.
Az utóbbi évtizedekben a családok társadalmi környezte jelentősen megváltozott, és sok olyan negatív hatás éri őket, amely erősen veszélyezteti a család egységét és jó működését. Új tudatosságra van tehát szükség a házasfelek részéről, hogy megfelelő megoldásokat találjanak szülői hivatásuk kibontakoztatására. Sokat segíthetnek egymásnak azok a családi közösségek, ahol kiértékelik a tapasztalatokat, amiket egy-egy család szerzett ezen a téren.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: Max Harlynking/Unsplash (nyitókép), Bradford Zak, Nathan Dumlao és Alexandr Podvalny/Unsplash (belül)
Forrás: A cikk eredetileg az Új Város 2008/3. számában jelent meg.