Írásom első részében azt a kérdést jártam körbe, hogy valójában ki is az ember, milyen tulajdonságai emelik ki az élőlények sorából. Hogy miért fontos ez? Mert az emberképünk az alapja annak, ahogyan gondolkodunk az emberi ...
Az „igazi” Liszt Ferenc: zenei zsenialitás és mély emberi értékek
Ma ünnepeljük Liszt Ferenc születésének 210. évfordulóját. Liszt Ferenc életművének jelentősége és a magyar kultúrára való hatása vitathatatlan. Életéről és alakjáról sokféle vélekedés kering. Az alábbi, még a Liszt-bicentenárium alkalmából készült interjúban Esztó Zsuzsanna zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem (azóta már nyugalmazott) tanára ismertette meg velünk Liszt Ferenc „igazi” arcát és műveinek mélyebb jelentését.
Sok Liszt művet játszol, a disszertációdat Liszt zongoratechnikájáról írtad. Ugye hozzád nagyon közel áll Liszt Ferenc, miért?
Már egészen kicsi koromban nagy hatással volt rám, mint zeneszerző. Zenekari művei közül elsőként a Les Preludes szimfonikus költemény, később, amikor már magam is zongoráztam, A Villa D’Este szökőkútjai című csodálatos zongoraműve ragadott meg leginkább. Pár év múlva sikerült egy „autentikus” kottát is megszerezni a darabról. A kotta közepe táján a hangjegysor alatt, apró betűkkel és latin nyelven egy idézetet fedeztem fel:
„Aki abból a vízből iszik, amit én adok, nem szomjazik meg többé, örök életre való vízforrás lesz benne (János evangélium, 4/14)”.
Ezeket a sorokat maga Liszt jegyezte fel, a mű egyik legszebb, a darab tetőpontját előkészítendő része elé. Ekkor kezdtem el mélyebben érdeklődni nem csak a művek, de szerzőjük, az ember iránt is. Bár rengeteg ellentmondás, sőt, kifejezetten hamis Liszt-kép található egyes könyvekben (és filmekben!), hamarosan meggyőződtem róla, hogy nála nagyobb lelkű, nemesebb szívű, önzetlenebb, mélyebb hitű embert nehezen találhatnánk a világ nagyhírű művészei között. Kár, hogy még mindig kevesen ismerik a világon az „igazi” Lisztet! (Bár nagy örömömre, a liszti bicentenárium alkalmából kiadták Hamburger Klára kiváló könyvét, ahol többek között Liszt zenéjének éppen ezeket a leglényegesebb elemeit ismerhetjük meg.)
Azt is olvastam róla, hogy amikor Budapesten élt, adakozott az árvíz károsultjainak. Máskor azon kapták, hogy különböző borítékokba pénzt tesz, és kiderült, hogy aki csak kért tőle, kapott. Emögött az is ott lehetett, hogy nem tartott igényt többre, mint amiből megélt, akár a növény, amely nem szív fel több vizet a talajból, csak amennyire szüksége van. A többi arra volt jó, hogy továbbadhassa.
Nagyon sokszor adakozott árvaházak, szegényotthonok, elesettek javára. De Beethoven Bonnban felállított szobra is teljes egészében neki volt köszönhető. Jellemző, hogy tanítványaitól soha sem fogadott el fizetséget, sőt, előfordult, hogy maga csúsztatott pénzes borítékot növendéke beteg édesanyja számára. Jellemző, hogy Liszt általában másodosztályon utazott, de Miska nevű inasának mindig első osztályú jegyet váltott…
Hogy jelenik meg alkotásaiban a mély istenhit?
Lisztnek szinte egész életművét mintegy vezérmotívumként szövi át egy bizonyos so-la-dó hangokkal kezdődő gregorián motívum, például a Pange lingua gloriosi, valamint a hasonlóan kezdődő Crux fidelis inter omnes dallam, ami Liszt szavai szerinti a Szent Kereszt motívuma, mely Isten irgalmát, a megváltó erejű isteni szeretetet hirdeti.
Valahányszor felcsendül Liszt egy-egy művében ez a hittel és reménnyel átszőtt dallam – rendszerint nagy hangerővel és diadalmasan –, engem minden alkalommal valami nagy-nagy öröm jár át: Krisztus keresztje által megmenekültünk!
Van a fentiekhez hasonlóan, számomra revelációként ható másik fontos „liszti jegy”, mondhatnám filozófia, amit Dr. Paul Merrick angol Liszt-kutató által ismertem meg. Sok ezer levelét, valamint sok száz művét taktusról taktusra átnézve arra a felismerésre jutott, hogy Liszt számára meghatározó, döntő fontosságú volt a hangnemek és harmóniák kiválasztása. Azóta tudom például, hogy a hat kereszttel előjegyzett, Fisz-dúrban megírt művei szinte minden esetben transzcendens művek, a hét kereszttel előírt Cisz-dúr harmónia Liszt hangnem-filozófiája szerint magát a Szentséget, a Jóistent jelentette! Ezért egész kivételes alkalomnak tekinthetjük, ha ebben a hangnemben szól egy pár taktusa. Ezek a pillanatok például a Krisztus Oratóriumban figyelhetők meg jól. E monumentális művével kapcsolatban jegyezte fel Liszt Ferenc: „Zenei testamentumomat itt találhatják meg.”
Mennyire ismertek Liszt művei?
Hatalmas életművet hagyott hátra, máig sem tudják egész pontosan szerzeményeinek számát. Ezerháromszáz, ezernégyszázról beszél a zenetudomány, attól függően, hogy a ciklusokban lévő műveket külön-külön számoljuk-e, vagy sem. A hangversenyhallgatók általában a látványos, virtuóz zenedarabokat ismerik leginkább. Egyházi szerzeményeit szinte kizárólag csak Magyarországon, a templomokban lehet hallani, pedig miséi, zsoltárai, valamint számtalan többi vallásos alkotása életművének meghatározó részét teszik ki! Ezért is határoztuk el egy néhányan, Paul Merrick, Eckhardt Mária, Domokos Zsuzsanna (a Liszt Múzeum volt és jelenlegi igazgatói), Tardy László, Reményi László karnagyok, hogy minden év augusztusának utolsó hetében éppen ezeket a csodálatos, főként egyházi zeneműveket próbáljuk megismertetni az Esztergomi Liszt Hét alkalmából. (Legutóbb 2018-ban került megrendezésre – szerk. megj.)
Mit jelent számodra Liszt művet játszani?
Legszívesebben ezeket a „vallásos” zongoraműveit játszom. Olyanok ezek számomra, mint a legszebb imádságok.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: Henri Lehmann portréja Liszt Ferencről, 1839 (forrás: Wikipedia, és Esztó Zsuzsanna albumából
Forrás: A cikk előszőr az Új Város 2011/2. számában jelent meg.