Mi történik, amikor már kirepültek gyerekek és ott találjuk magunkat mindenre ráérve? És amikor már az öregedés nehézségivel találjuk magunkat szembe? Az anyai életút három szakaszáról beszélgettünk három könyvünk kapcsán. Előző ...
Itt az idő! Különutas válaszok a környezeti krízis kezelésére
Emberközpontú megközelítés kell ahhoz, hogy az új gazdasági modellek megvethessék lábukat. Jelen cikkünk az alternatív gazdasági modelleket veszi számba: mik a jellegzetességeik és mi különbözteti meg őket a főáramlatú modellektől.
Korlátozott erőforrásokkal rendelkező világban élünk, melyeket rohamléptekkel él fel a fogyasztói társadalom. Ehhez társulnak olyan globális kihívások, mint az éghajlatváltozás, a talaj és az ökoszisztéma degradációja, a növekvő népesség, valamint a 21. századi népvándorlás. Számos jele van annak, hogy ez így nem folytatható: új termelési, elosztási és fogyasztási modellekre van szükségünk, amelyek tiszteletben tartják a Föld ökológiai határait és a különböző kultúrákra épülő társadalmak jellegzetességeit is. Cikksorozatunk előző részében bemutattuk az ökotudatos fejlődési szemlélet kialakulását, a kezdeteket. Most nézzük meg a későbbi irányzatokat.
A ma uralkodó közgazdasági modell
A közgazdaságtan mint tudományos szakterület eredetét a közmegegyezés alapján Adam Smith: A nemzetek gazdagsága (1776) című munkájától szokás tekinteni. A diszciplína családfájának számos képviselője, s ily módon elágazása van. A mai „mainstream” közgazdaságtan a klasszikus – neoklasszikus irányzatokon és azok elméletein, tanain keresztül vált ideológiává, kvázi vallássá, melynek legfőképpen meghatározó bázisát a neoklasszikus közgazdaságtan képezi.[1] Szemléletmódját az alábbi kulcsszavakkal tudjuk jellemezi: hatékonyság, versenyképesség, növekedés, azaz a piac szabályozó szerepébe vetett vak bizalom
Egyik fő gyengesége, hogy csak nagy leegyszerűsítéssel képes modellezni a valóságot. miközben a gazdasági folyamatok mindig jóval összetettebbek.
Az esetek többségében azok az elméleti modellek, melyek amúgy matematikailag korrekt levezetéseket tartalmaznak, már a feltételrendszerükben annyira eltávolodnak a valóságtól, hogy az eredmény köszönőviszonyban sincs a való világgal.[2]
A másik gyengesége közel száz éve áll a közgazdasági viták középpontjában, hogy kell-e és milyen mértékben beavatkoznia az államnak a gazdaság működésébe, vagy pedig a liberális neoklasszikus közgazdasági elméletet kövessük, mely szerint nyugodtan hagyjuk magára a gazdaságot, a piac majd úgyis minden kérdést megold. Egyre több kutatás mutat rá arra, hogy bizonyos szintű állami beavatkozásra mindenképpen szükség van a gazdaságban.
Új modellekre van szükség
A 20. század második felében a politikai gondolkodással és a nemzetközi programok megalkotásával párhuzamosan egyre többen emelték fel a szavukat a jelenlegi közgazdasági gondolkodásmódot alakító modellek hiányosságait illetően, és hívták fel a figyelmet arra, hogy „a főáramú elméletnek nevezett neoklasszikus ortodoxia kifejezetten és tartósan rosszul teljesít, ami elkerülhetetlen paradigmaváltást vetít előre.”[3] A kritikusok elsősorban arra mutatnak rá, hogy „a főáram mindig jogosan kritizálható amiatt, hogy bizonyos kérdéseket nem vizsgált – vagy azért, mert azokra egyszerűen vak volt, vagy mert viszonylag állandó törvények létezését feltételezte ott, ahol azok nincsenek.”[4]
Számos kritika éri a főáramú modellt például azért, mert az embert puszta termelési tényezővé degradálja, és nem képes kezelni azt a tényt, hogy annak boldogsága nem csupán a fogyasztás függvénye. Továbbá azzal sem néz szembe, hogy a természeti erőforrások végesek, nem pedig kifogyhatatlanok, és egyes fajtái szűkösen állnak rendelkezésre.
A globalizáció és a fogyasztói társadalom – a vedd meg, használd, dobd el filozófiára alapozó – modellje a pazarlásra épül, szorosan kapcsolódik mind a kőolajkorszakhoz, mind a főáramú gazdasági modellhez.
Ez a szemlélet rontja a jövő generációk esélyeit a tiszta környezethez és a társadalom biztonságos működtetéséhez.
Az is a realitáshoz tartozik, hogy a klasszikus közgazdaságtan kritikájaként megszületett intézményi iskola sem volt képes átütő sikereket hozni például a fenntarthatóság kérdésében.
Az intézményi közgazdaságtan [5] a 20. század elejétől létezik az Egyesült Államokban, addig a klasszikus közgazdaságtan tanait követték. Walton Hamilton fejtette ki, hogy egyedül az intézményi közgazdaságtan képes integrálni a közgazdaságtant, megmutatva, hogy a gazdasági rendszer részei hogyan kapcsolódnak az egészhez. Fontosságot tulajdonít a gazdaság és a társadalom intézményrendszerének, a jog és közgazdaság összefüggéseinek, a szabályozásoknak, a szerződéseknek és a bizalom problematikájának. A pszichológia, a szociológia és az antropológia eredményeit kiterjedten felhasználja az emberi viselkedés gazdagabb elemzésére; továbbá tanulmányozza az intézményeket és az intézményi magatartás folyamatait, innovációit és változását.
Mit jelent ez a 21. század közgazdasági gondolkodására nézve? Azt, hogy a Római Klub tevékenységének kezdete óta (ld. előző cikkünk) egyre több alternatív modell kezdett beszivárogni a főáramú közgazdasági iskola és az intézményi iskola közé, amelyek különutas válaszokat fogalmaztak meg az emberi és a környezeti krízis kezelésére, és olyan fogalmakkal jellemezhetőek mint kooperáció, fenntarthatóság, méltányosság. [6]
E modellek egyik figyelemre méltó közös jellemzője, hogy az antropológia szemüvegén át vizsgálják az embert, akire nem magányos individuumként tekintenek, hanem egy közösség vagy hálózat részeként, ahol az egyéni haszonmaximalizálással szemben a közösségi érdekek állnak.[7] Másik közös jellemzője e modelleknek, hogy számolnak a természeti erőforrások korlátozott voltával. Ilyenek például a szivárványgazdaság (rainbow economy), szociális gazdaság (social economy), megosztásos gazdaság (sharing economy), a Fokoláre Mozgalom közösségi gazdaság modellje (economy of communion), ComeUnity, Jeffersoni közösségi alapú gazdasági modell (Jeffersonian community-based economy model), transition network, stb.
A közösségi alapú modellek mellett számos elképzelés cserél gazdát, amelyek szintén arra keresik a választ, hogy a kőolajkorszakhoz kapcsolódó világgazdasági rendszert és rossz beidegződéseket hogyan cseréljék le olyanokra, amik a gazdasági-társadalmi-környezeti fenntarthatóság követelményeinek is meg akarnak felelni. Ilyen például a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezethez, az OECD-hez köthető Jobb Élet Kezdeményezés (Better Life Initiative), ami a valódi társadalmi fejlődés mérését tűzte ki célul a GDP mutatójával szemben. [8]
E kezdeményezések, jóllehet még szűkebb körben mozgó jelenségek, hozzájárulhatnak egy olyan általánosan elfogadott modell kialakulásához, ami egyszerre képes kezelni a környezeti, gazdasági és társadalmi fenntarthatóságot.
Jó hír, hogy ma már olyan koncepciók is megszülettek már, amelyek nem elszigetelt jelenségek, és valódi részmegoldást jelentenek korunk fogyasztáscentrikus felfogására, továbbá nem állítják fejük tetejére a jelenlegi modelleket. Mind a körforgásos biomassza alapú gazdaság(circular bioeconomy), mind a körforgásos gazdaság (circular economy) ebbe a csoportba tartozik. Ezekről bővebben majd sorozatunk harmadik, záró részében olvashatunk.
Érdemes azon elgondolkodni, törvényszerű és hasznos-e, ha a jövőnket a versenyre épülő gazdasági modellekre építjük, amiket akár egy „kis vírus” is pillanatok alatt a feje tetejére állíthat. Úgy hiszem, a kérdésre adott válasz mindannyiunk számára egyértelmű, ha a Földgolyó aktuális helyzetéről kicsit is tájékozódunk és annak jövőjéért felelősséget érzünk.
[1] Alternatív közgazdaságtan Paul A. Samuelson nyomán
[2] A piac önmagaban nem képes megoldani közgazdasági problémákat
[3] Galbács Péter: A közgazdaságtan felszabadítása p. 45.
[4] Galbács Péter: A közgazdaságtan felszabadítása p. 56.
[5] Móczár József: Kornai János és a neoklasszikus versusintézményi közgazdaságtan
[6] Alternatív közgazdaságtan Paul A. Samuelson nyomán
[7] Ld. például http://www.edc-online.org/en/chi-siamo-it.html
[8]Dossier_Alternative_Economic_and_Social_concepts_en.pdf p. 52.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: pixabay